Kia legt lat voor 2022 hoger
Bij een recordafzet en het hoogste marktaandeel op de Nederlandse markt bleef het voor Kia niet in 2021. Met minder verkochte exemplaren van de Niro wist het Koreaanse merk zelfs het best verkochte model van Nederland te bieden. Als merk greep Kia de tweede plaats in de ranglijst ‘bestverkochte automerk in Nederland’, een positie die de fabrikant hier nooit eerder bekleedde.
Liefst 30.028 auto’s wist Kia over heel 2020 in Nederland te registreren. Het waren er 12 procent meer dan het merk in het jaar daarvoor op kenteken zette. In heel 2019 waren het er precies 26.981 stuks. Waar voor veel autobouwers leveringsproblemen voor lagere verkoopcijfers zorgden, daar wist Kia juist een verkoopwinst te boeken.
Succesnummer Niro
Het grote succesnummer is de Niro, de alweer vijf jaar geleden geïntroduceerde crossover. En dan te weten dat de Europese verkooporganisatie maar matig op het eerste voorstel van Kia reageerde. De crossover werd terug naar de tekentafel gestuurd. De elektroversie heeft een groot aandeel in de afzet van de Niro. Kia wist 5879 stuks van de totaal 10.812 Niro’s met elektro-aandrijving te leveren. Overall registreerde Kia van de Niro een dikke duizend exemplaren minder dan in 2019. Dat verlies werd zeker gecompenseerd door de elektrische EV6. Er kwamen sinds september slechts 1644 stuks deze kant op, maar diens aandeel zal zeker dit jaar enorm toenemen.
Opleving Stonic
Dat geldt zeker ook voor de Sportage. Weliswaar wist het uitlopende model zijn afzet met een kwart te laten groeien, de komst van de nieuwe generatie was al het overgrote deel van het jaar bekend. De levering start deze maand. Onveranderd populair is de Picanto, die eveneens meer kopers wist te vinden. Zijn grotere broer Rio leverde daarentegen weer in, van 720 naar 545 registraties. De doelgroep stapt definitief over op de Stonic, die in zijn vierde levensjaar een nieuw verkooprecord neerzet. Er gingen er ruim 700 meer de weg op, 3116 in totaal. Exclusief is de Stinger. Kia zette er slechts één weg. Vorig jaar waren het er nog vier.
Wereldwijde groei
Met een groei van 12 procent deed Kia het in Nederland beter dan wereldwijd. De Koreanen groeiden 6,5 procent in afzetvolume. Er verlieten over heel 2021 precies 2.777.056 auto’s de showrooms. Buiten de thuismarkt lag het aantal registraties 9,1 procent hoger. Kia wist op zijn exportmarkten 2.242.040 units weg te zetten. In Zuid-Korea waren dat er 535.016.
Sportage lijstaanvoerder
Het meest geliefde model was de Sportage. Het merk wist er 363.630 te leveren. Op de tweede plaats staat de Seltos, een SUV. Met 298.737 units bleef hij de Forte/K3 voor. De sedan was goed voor 240.627 registraties.
Nieuwe Kia Niro onderweg
Voor 2022 rekent Kia op een verdere groei. De autobouwer zet in op 3,15 miljoen voertuigen. Daarvan blijven er 562.000 stuks in Korea. De resterende 2,59 miljoen gaan naar onder andere Amerika, Azië en Nederland. Aan de groei moeten onder andere de Sportage, EV6 en Niro bijdragen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Dodge Challenger
-
Donkerblauw kenteken op moderne auto of motor: mag dat?
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Zo herken je een speedboat in de nieuwe Bertone Runabout
-
Deze Suzuki-occasion is een baby-supercar met vleugeldeuren
-
Voor 2,7 miljoen euro ben je helemaal het Batmannetje
-
Gratis award als je Mercedes 250.000 kilometer op de klok heeft