Tien jaar Audi R8 V10 vraagt om een actiemodelletje
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-r8-v10-decennium-x2.jpg)
Alweer twaalf jaar geleden bracht Audi voor het eerst een sportwagen op basis van de Lamborghini Gallardo uit. Hij kreeg de naam R8 wat een verwijzing is naar de uiterst succesvolle -want meervoudig- Le Mans-racewagen met de aanduiding R8. Achterin hing een V8-motor, maar na twee jaar mocht ook Audi de V10 uit de gefacelifte Italiaanse sportwagen gebruiken. Bij dát heuglijk feit staat de Duitse autobouwer nu stil.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-r8-v10-decennium-x7.jpg)
De huidige editie is de tweede generatie en als we de geruchten mogen geloven ook de laatste. De Duitse autobouwer is van plan om de sportcoupé door een ander concept te vervangen. Hoe dat uitpakt voor Lamborghini is dan de vraag, want de Italiaanse Audi-dochter gebruikt de technische basis voor zijn Huracan, de opvolger van de Gallardo.
Hommage
Maar voordat het doek voor de R8 valt, eerst aandacht voor de tiende verjaardag van de R8. Als hommage aan de sportwagen met zijn V10-motor (andere smaken zijn er niet meer) brengt de autobouwer de R8 V10 Decennium. Het jubileummodel beschikt over een ongewijzigde atmosferische V10-motor (620 pk), zij het wel in de sterkste vorm. Met het blok centraal de koets sprint de R8 in 3,1 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 331 km/h.
Verpakking
De verpakking van het blok is wel aangepast. Dan hebben we het over de aankleding van de aluminium carrosserie. Voor de koets (er is alleen een Coupé) is er keuze uit vijf tinten, inclusief Daytona Grey mat-effect, met in bronskleur gespoten 20 inch wielen. De voorspoiler, de dorpels, de diffuser, badges en Audi-ringen zijn met glanzend zwarte lak afgewerkt. Voor de sideskirts en de spiegelbehuizingen grijpt Audi naar koolstofvezel.
Glanzend koolstofvezel
Wie naar het motorblok kijkt, ziet een bronskleurige afwerking van het inlaatspruitstuk van de 5.2 FSI-motor. Binnenin voorziet Audi de jubileum-R8 van zwart en glanzend koolstofvezel details, terwijl voor de bekleding hoofdzakelijk alcantara met koperkleurige stiksels is gekozen. Audi bouwt slechts 222 individueel genummerde coupés.
25.000 maal
Van de eerste generatie zijn zo’n 25.000 stuks (V8 en V10, Coupé en Spyder) geproduceerd. Audi maakt hem in zijn Duitse fabriek. De Audi R8 V10 Decennium is vanaf voorjaar 2019 verkrijgbaar. De prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dodge gooit SRT definitief aan ‘Charger’
-
Tast Dodge Hornet geloofwaardigheid Alfa Romeo Tonale aan?
-
Dit is de ‘donkere’ verkooptruc van Bentley voor Flying Spur
-
Komt er een Gigafactory voor accu’s naar Nederland?
-
Nieuwe software Skoda Enyaq ook voor eerdere types beschikbaar
-
Porsche 911 GT3 RS ontwikkeld als racewagen met kenteken
-
Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid niet zonder reden op geboortegrond
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Honda Civic
-
Lamborghini deponeert naam Revuelto
-
Elektrische Tesla Roadster krijgt concurrentie van Polestar 06
-
Komt de BMW M1 terug als elektrische supercar?
-
Na bijna 60 jaar is de bijzondere Volkswagen Kever-buggy terug