Ferrari F8 Tributo doet 488 GTB snel vergeten
F8 Tributo, zo luidt de naam van Ferrari’s nieuwste V8-aangedreven sportwagen. Het is de opvolger van de 488 GTB. Hij zal voor het eerst te zien zijn op de Autosalon van Genève, die eind volgende week zijn deuren opent. De nieuwe sportwagen komt later dit jaar op de markt.
Ferrari onthult de sportwagen met een V8-motor, maar anders dan zijn voorganger 488 GTB en de eerdere edities 458 Italia, F430, 360 Modena, F355 en 348 gaat Ferrari zijn middenmotorsportwagen met meerdere krachtbronnen aanbieden, zo geven bronnen binnen de Ferrari-organisatie aan. De Italianen doen dat al met de GTC4Lusso, die er met V8 Turbo en V12 is. De F8 Tributo komt met een geblazen V8-motor en een hybriode-aandrijflijn. Gekozen wordt voor een V6-motor met elektro-unit. Maar voordat Ferrari die variant aankondigt, staan alle schijnwerpers gericht op de F8 Tributo. De sportcoupé -later volgt de open variant met inklapbare hardtop- beschikt over de krachtigste V8-motor die de Italianen ooit voor een straatversie hebben gebouwd. Het betreft de achtpitter uit de Pista, voorzien van een slagvolume van 3,9 liter en een vermogen van liefst 720 pk. Met de krachtbron sprint de F8 Tributo in minder dan drie tellen van stilstand naar 100 km/h en haalt hij een top van liefst 340 km/h. In vergelijking met de 488 GTB stijgt het vermogen 50 pk en ligt de topsnelheid met 5 km/h hoger.
S-duct
De hogere topsnelheid komt tevens voort uit de gewijzigde aerodynamica van het model. De kennis die is opgedaan met de 488 Pista is gebruikt voor de F8 Tributo. Zo beschikt de tweezits sportcoupé over een S-duct in de neus, zij het kleiner van formaat door de grondig gewijzigde onderhuidse structuur. Ferrari geeft aan dat niet het volledige pakket wordt gedeeld, maar voor de realisatie van de 720 pk uit de V8-motor kan niet om verschillende zaken van de 488 Pista heen worden gegaan, zoals de gekantelde radiatoren, de luchtinlaten in de achterspoiler en de grotere openingen voor de koeling. De lichtunits aan de voorzijde zijn kleiner van formaat, terwijl zijn aan de achterzijde zijn verdubbeld. De achterlichtunits zijn nu in lijn met die op de GTC4Lusso en 812 Superfast. De lexan-achterruit is dan weer een verwijzing naar de legendarische F40.
Lichter
De F8 Tributo is bovendien lichter. De gewichtsreductie bedraagt 40 kg.Of je dat in het interieur merkt, is nog de vraag. Het gehele leefcompartiment is volgens Ferrari nieuw van de tekentafel gekomen. Zo is het stuurwiel in diameter afgenomen, wat het rijgenot ten goede moet komen.
Verkoopstart
Ferrari bouwt momenteel de laatste exemplaren van de 488 GTB. Door de onverwacht grote vraag naar de 488 Pista (Coupé en Spider) stelde Ferrari al minder productieplaatsen voor de GTB beschikbaar. De komst van de F8 Tributo zal nioemand meer doen verlangen naar de 488 GTB, aangezien de sportcoupé het potentieel van de Pista biedt in combinatie met meer comfort en een -mogelijk- aantrekkelijker prijskaartje. De productie start later dit jaar. De eerste exemplaren zijn al verkocht, ondanks dat de prijsstelling niet bekend is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder