Test: BMW X1 vs. Range Rover Evoque
Met de Evoque maakte Range Rover het exclusieve SUV-gevoel bereikbaar. Iets wat BMW met de vorige X1 niet is gelukt. Kan de nieuwe compacte SUV uit München wel op eliteniveau overtuigen? In Autovisie magazine editie 16 zetten we de BMW X1 xDrive20dA tegenover een Range Rover Evoque TD4 180 pk 4WD Diesel Automaat Pure.
Als er één schaap over de dam is, volgen er meer. In 2009 zette BMW stappen in het segment van de compacte SUV’s, waar de Europese luxemerken nog niet aanwezig waren. Audi reageerde met de Q3, Range Rover met de Evoque en Mercedes-Benz bracht de GLA. BMW heeft als eerste zijn schaap geschoren en een totaal nieuwe X1 de wei ingestuurd. De instap-SUV is niet langer op basis van de vorige generatie 3 Serie Touring, maar op het Unter Klasse-platform, waarop ook de Mini en de 2 Serie Active Tourer worden gebouwd. Dat betekent geen achterwielaandrijver meer als uitgangspunt, maar een voorwielaangedreven architectuur met een dwarsgeplaatste motor in de neus. Range Rover heeft ook niet stil gezeten, want vorig jaar kreeg de uit 2011 stammende Evoque een facelift en de nieuwe Ingenium-dieselmotoren. Wie heeft zijn schaapjes op
het droge?
Kosten, veiligheid & uitrusting
Niet iedereen zit te wachten op afgeknepen spaardiesels of benzinenippende marathonlopers waar elke vorm van levendigheid is uitgetraind. Daarom stopt de vinger niet bovenaan de prijslijst bij de instappers, maar bij de stevig gemotoriseerde diesels met een automatische transmissie. Bij BMW resulteert dat in de X1 xDrive20dA voor 54.121 euro. Dan staat er een X1 voor de deur met vierwielaandrijving, achttraps automaat, 190 pk en 400 Nm. Met parkeersensoren achter, climate control, cruisecontrol met remfunctie en in hoogte verstelbare voorstoelen als standaarduitrusting zijn de behoeftes nog niet bevredigd. Daarom is het Centennial High Executive-pakket een aanrader. Het kost 3495 euro en biedt een uitgebreid navigatiesysteem, ledkoplampen en leren bekleding. Nuttig is ook het Comfort-pakket (595 euro) met verschuifbare achterbank en verwarmbare voorstoelen. Minder van belang is het Model xLine-pakket (1795 euro), hoewel hij er visueel van opknapt. De 18-inch lichtmetalen wielen zijn nodig om de wielkasten te vullen en de zwarte accenten rondom zorgen voor een wat minder bleek smoeltje. Dan stijgt de prijs boven 60.000 euro uit en dat is eenvoudig verder omhoog te stuwen. Dit exemplaar kost bijvoorbeeld ruim 70.000 euro. Het kan gekker. Lees het complete verhaal nu in Autovisie magazine editie 16. Verkrijgbaar vanaf donderdag 28 juli.
Lees Autovisie magazine digitaal
De nieuwste editie van Autovisie Magazine is vanaf donderdag 28 juli ook te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app. Digitale edities van het magazine zijn gratis te lezen voor Autovisie-abonnees.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland