Tesla onderzocht voor probleem met spontane acceleratie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F541475.jpg)
Tesla-modellen blijken uit zichzelf te kunnen gaan accelereren, zelfs zonder bestuurder. De Amerikaanse NHTSA start een onderzoek naar het probleem.
De software in een Tesla werkt doorgaans prima, maar er komen nog wel eens problemen naar boven. Laatst bleek de auto nog niet helemaal in staat om zelfstandig te rijden over een parkeerterrein. Ook moest de Autopilot-software aangepast worden op eisen van de EU. Nu start er wederom een onderzoek naar het gedrag van de elektrische auto’s. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft namelijk een petitie bestaande uit 127 klachten van Tesla-eigenaren ontvangen over het spontaan en zonder intentie accelereren van verschillende Tesla Modellen.
Half miljoen auto’s
In totaal gaat het om 123 voertuigen. De samenstelling van deze groep bestaat uit alle Tesla-modellen sinds 2013. Deze zouden volgens het rapport betrokken zijn bij 110 ongelukken waarbij 52 gewonden vielen. Allemaal door het onverwachte optrekken van de auto. Afgelopen vrijdag liet de NHTSA daarom weten dieper in de kwestie te duiken. Dit kan voor Tesla inhouden dat er een half miljoen auto’s teruggeroepen moeten worden om het probleem te laten oplossen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla-model-x-en-model-s.jpg)
Volgens de eigenaren in kwestie is er geen peil op te trekken wanneer de auto besluit gas bij te geven. De ene eigenaar claimt dat het voorkomt bij het inparkeren. Deze persoon eindige tijdens het achteruit inparkeren aan de andere kant van de stoep in het hek dat daar stond. En een ander beweert dat de auto ineens begon te rijden terwijl hij geparkeerd en op slot stond. Hierdoor crashte de Tesla Model S 85D tegen een geparkeerde auto. Een derde persoon beweerd dat zijn of haar auto bij het oprijden van de oprijlaan ineens naar voor schurkte en zich daardoor door twee garagedeuren ramde. De auto kwam tot stilstand tegen de betonnen muur in de garage.
Normale procedure
Het onderzoek naar het gedrag van Tesla’s is overigens niet speciaal. Het is een normale procedure van de NHTSA om een petitie te onderzoeken wanneer deze binnenkomt. Wanneer de instelling de uitslag van het onderzoek bekendmaakt is nog onduidelijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!