Tesla Model S vliegt in de fik, Tesla beschuldigt garagist
Wederom een Tesla die blijkbaar uit zichzelf vlam vatte. Deze keer stond een Model S ter reparatie bij een Chinese garagist. Deze kreeg ook gelijk de schuld van de brand in de schoenen geschoven.
Tesla lijkt een groeiend probleem te hebben met de auto’s die uit zichzelf in de brand vliegen. De laatste die we tot nu toe zien komt uit China. Daar stond een Model S voor onderhoud in een door de fabrikant gelicenseerde garage. Tesla reageerde dan ook snel op het incident door de garagist de schuld in de schoenen te schuiven. Deze zou niet correct met het accupakket omgesprongen zijn.
Meterkast
Volgens Electrek zou de Tesla ‘s nachts vlam gevat hebben. De brandweer werd om 1:45 uur namelijk door omstanders ingelicht. De Model S stond toen op de lift en in de garage was niemand aanwezig. De brandweer moest de deur openbreken en werd daarbij getrakteerd op dikke zwarte rookwolken en niet één maar twee brandhaarden. De elektrische auto stond in de brand en de meterkast ernaast ook.
Nu zou je kunnen denken dat de meterkast ook de schuldige van de brand zou kunnen zijn, maar Tesla heeft bevestigd dat de auto de brand startte. Het accupakket van de Model S zou flinke waterschade gehad hebben. Volgens de autofabrikant handelde de Chinese garagist niet volgens de voorgeschreven richtlijnen. Door die nalatigheid kon het accupakket op een later moment vlam vatten.
Minder vaak
Tesla blijft steevast volhouden dan hun auto’s veel minder vaak uit zichzelf ontbranden dan dat wagens met verbrandingsmotoren dat doen. Volgens hen is er één Tesla-brand per elke 274 miljoen afgelegde kilometers. Auto’s met verbrandingsmotoren zouden eens per elke 21 miljoen afgelegde kilometers vlam vatten. Tesla baseert deze cijfers op de eigen administratie en cijfers van de National Fire Protection Association (NFPA) en het U.S. Department of Transportation. De autofabrikant heeft inmiddels wel stappen genomen om de problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Eerder dit jaar kwam het met een update die het temperatuurmanagement van het accupakket en diens levensduur verbeteren. Nadeel hiervan was dat enkele Model S-eigenaren ineens veel minder bereik bleken te hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8