Tesla kleeft al acht weken aan dezelfde laadpaal
![](https://img.autovisie.nl/images/6zjVRIRyLLGTCQr2e4XkkzGxt3M=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FTesla-model-3-Duurtester-90-van-90opladen-laadpaal.jpg)
Een Tesla Model 3 kleeft al acht weken lang aan dezelfde laadpaal. De eigenaar is al die tijd op vakantie.
Geen boete voor laadpaalklever
De auto, laadpaal en laadkabel zijn omgeven door spinnenwebben. Zo lang staat de auto al onaangeroerd op dezelfde plek, zo blijkt uit een item van NH Nieuws. Daniëlle Smit uit Nieuw-Sloten baalt er behoorlijk van dat de elektro-auto al acht weken een laadpaal bezet houdt. Ze noemt het een “bizarre vertoning”.
![Tesla Model 3](https://img.autovisie.nl/images/7sW6rxZHcH6hy0jufbPCw1Keze0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FTesla-model-3-Duurtester-85-van-90-opladen-laadpaal.jpg)
Ze heeft haar ergernis kenbaar gemaakt bij de gemeente, maar daar willen ze er niks van weten. Volgens de gemeente is het geen probleem als iemand een laadpaal ‘wat langer’ gebruikt. Een woordvoerder laat namelijk aan de omroep weten dat Amsterdam een groot netwerk van laadpalen heeft. Bovendien heeft de hoofdstad geen tijdslimiet voor het parkeren aan laadpalen.
Verschillende regels
Er is momenteel nog geen nationale wet die dicteert dat men niet langer dan nodig aan een laadpaal mag hangen. Tot ergernis van veel EV-rijders. Bepaalde gemeentes hanteren echter wel dergelijke regels.
In de ‘Algemene Plaatselijke Verordening’ van Noordwijk staat dat het verboden is om een laadplek bezet te houden wanneer de batterij vol is. Onlangs kreeg een man uit Noordwijk een boete van €95 nadat hij twee uur lang aan een laadpaal stond terwijl zijn accu vol zat. Hij ging in beroep tegen de beslissing, maar volgens de rechter was de boete gegrond. Je auto ‘s nachts aan een openbare laadpaal leggen in een van deze gemeentes kan dus resulteren in een boete, of een spontane nachtwandeling om je auto te verplaatsen.
Betalen per minuut
Boetes uitdelen is een manier om ervoor te zorgen dat mensen niet onnodig lang laadpalen in beslag nemen, maar er zijn ook alternatieven. In Oostenrijk betaal je in tegenstelling tot Nederland niet per kWh, maar per minuut. Ook dit is ingevoerd in de hoop laadpaalklevers tegen te gaan.
Foto’s ter illustratie, niet de bewuste auto en laadpaal
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?