Tesla kleeft al acht weken aan dezelfde laadpaal
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FTesla-model-3-Duurtester-90-van-90opladen-laadpaal.jpg)
Een Tesla Model 3 kleeft al acht weken lang aan dezelfde laadpaal. De eigenaar is al die tijd op vakantie.
Geen boete voor laadpaalklever
De auto, laadpaal en laadkabel zijn omgeven door spinnenwebben. Zo lang staat de auto al onaangeroerd op dezelfde plek, zo blijkt uit een item van NH Nieuws. Daniëlle Smit uit Nieuw-Sloten baalt er behoorlijk van dat de elektro-auto al acht weken een laadpaal bezet houdt. Ze noemt het een “bizarre vertoning”.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FTesla-model-3-Duurtester-85-van-90-opladen-laadpaal.jpg)
Ze heeft haar ergernis kenbaar gemaakt bij de gemeente, maar daar willen ze er niks van weten. Volgens de gemeente is het geen probleem als iemand een laadpaal ‘wat langer’ gebruikt. Een woordvoerder laat namelijk aan de omroep weten dat Amsterdam een groot netwerk van laadpalen heeft. Bovendien heeft de hoofdstad geen tijdslimiet voor het parkeren aan laadpalen.
Verschillende regels
Er is momenteel nog geen nationale wet die dicteert dat men niet langer dan nodig aan een laadpaal mag hangen. Tot ergernis van veel EV-rijders. Bepaalde gemeentes hanteren echter wel dergelijke regels.
In de ‘Algemene Plaatselijke Verordening’ van Noordwijk staat dat het verboden is om een laadplek bezet te houden wanneer de batterij vol is. Onlangs kreeg een man uit Noordwijk een boete van €95 nadat hij twee uur lang aan een laadpaal stond terwijl zijn accu vol zat. Hij ging in beroep tegen de beslissing, maar volgens de rechter was de boete gegrond. Je auto ‘s nachts aan een openbare laadpaal leggen in een van deze gemeentes kan dus resulteren in een boete, of een spontane nachtwandeling om je auto te verplaatsen.
Betalen per minuut
Boetes uitdelen is een manier om ervoor te zorgen dat mensen niet onnodig lang laadpalen in beslag nemen, maar er zijn ook alternatieven. In Oostenrijk betaal je in tegenstelling tot Nederland niet per kWh, maar per minuut. Ook dit is ingevoerd in de hoop laadpaalklevers tegen te gaan.
Foto’s ter illustratie, niet de bewuste auto en laadpaal
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen