Terugroepactie voor Bugatti Chiron, Chiron Sport en Divo
Dat ook de huzarenstukjes van de autowereld wel eens een fout bevatten, blijkt maar weer eens uit een recente terugroepactie. Het gaat om de Bugatti Chiron, Chiron Sport en Divo.
De terugroepactie is aangekondigd door de Amerikaanse autoriteit voor verkeersveiligheid, de National Traffic Safety Administration (NHTSA). Het heeft bij 73 voertuigen uit de drie modelreeksen problemen gevonden. En dat zijn niet zomaar een paar kleine euvels.
1,5 miljoen zonder ESP
De NTHSA kwam er namelijk achter dat het ESP bij die auto’s niet meer geactiveerd wordt bij het starten van de auto, als de bestuurder in zijn vorige ‘rijsessie’ het ESP juist heeft uitgeschakeld. Dat moet normaliter wel gebeuren. De NHTSA stelt dat de kans op ongevallen daardoor toeneemt. En inderdaad, je zult in de regen maar even flink het pedaal intrappen in je 2 miljoen euro (ex. btw en bpm) kostende supercar met 1500 pk-sterke W16, terwijl je er vanuit gaat dat het ESP je wel helpt.
Bugatti moet de auto’s terugroepen, omdat de auto’s door dit defect niet meer aan de veiligheidseisen voldoen. De fabrikant gaat alle eigenaren informeren en zij zullen gratis een software-update krijgen. Het zou in dit geval met name gaan om Chirons uit 2017 t/m 2020, de Chiron Sports gebouwd tussen 2018 en 2020 en de Divo, die inmiddels als modeljaar 2020 en 2021 is gebouwd.
Aandrijfassen
Maar er is meer, want de NHTSA heeft een tweede terugroepactie aangekondigd. Vier Divo’s en Chirons uit het 2020-modeljaar kennen een materiaalfout, waardoor de linker aandrijfas op de achterzijde kan breken. Eigenaren zijn inmiddels op de hoogte gesteld. Aandrijfassen worden uiteraard gratis vervangen. Het is wel een pijnlijke fout voor een fabrikant die op het gebied van kwaliteit en technologie bovenaan de autoladder lijkt te staan.
Bugatti is echter zeker niet het enige luxemerk met dergelijke problemen. Een ander topmerk binnen de Volkswagen Groep, Lamborghini, kondigde deze week ook een terugroepactie aan. Het betrof de populaire Urus en zou gaan om vrijwel alle auto’s die nu op de weg rijden. Modellen die zijn gemaakt tussen 2018 en juli 2020 kunnen spontaan in brand vliegen. De aansluitingen van de brandstofleidingen in het motorcompartiment kunnen namelijk gaan lekken. Meer informatie over die terugroepactie lees je hier.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)