Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 5 jul 2021

Porsche roept zo’n 43.000 Taycans terug vanwege softwarefout

Een grote terugroepactie bij Porsche: het Duitse merk roept zo’n 43.000 stuks van de Taycan terug vanwege het mogelijk spontaan stilvallen van de auto’s door een mogelijk probleem met de aandrijflijn.

De kans is zeer klein – maar dus wel aanwezig – dat de elektrische aandrijflijn van een 2020 of 2021-model van de Porsche Taycan of Taycan Cross Turismo plots stilvalt. “Bij de betrokken auto’s kan in sporadische gevallen de aandrijving onbedoeld worden uitgeschakeld, met verlies van aandrijfkracht als gevolg”, laat Porsche weten.

Porsche Taycan Cross Turismo

Het probleem zal in de Porsche-werkplaats verholpen worden middels een gratis software-update. Die zou ongeveer een uur moeten duren, stelt Porsche. Het Porsche Centrum waar de auto gekocht is zal spoedig contact opnemen met de eigenaren, laat de fabrikant weten.

Taycans in Nederland

Eigenaren van zo’n Taycan van vóór juni 2021 kunnen nog wel de weg op. Het probleem is ook al verholpen in de modellen van deze Taycans die sinds juni bij de dealer staan. De Nederlandse importeur kan echter nog niet vertellen om hoeveel auto’s het in ons land.

Wat we wel weten is dat er in Nederland 702 Taycans rondrijden. Van die 702 zijn 104 de ‘normale’ Taycan, het instapmodel met enkel achterwielaandrijving. De 4S is het populairst; daarvan rijden er 533 in ons land. Ten slotte zijn er ook nog 81 Nederlandse exemplaren van de Turbo en 84 van de Turbo S.

Eerder dit jaar was er ook al een terugroepactie voor de Taycan, zoals terug te vinden in het register van het RDW. “De stevigheid van de boutverbindingen kan tijdens de levensduur van het betreffende voertuig niet worden gegarandeerd, daarbij was bij de montage van de klemmoeren het vereiste aanhaalmoment al bereikt.” Op 2 juli volgde dus de recente terugroepactie. “De trekstang van de onderste as kan mogelijk breken. Dit kan het rijgedrag en controle van het voertuig beïnvloeden”, valt in het register te lezen.

Eerdere terugroepacties Porsche

In 2019 riep Porsche 336.858 exemplaren van de Porsche Panamera en Porsche Cayenne terug. Die auto’s moesten een controle ondergaan vanwege een probleem met de bekabeling van de handrem.

Dat jaar had het Duitse merk het maar druk met terugroepacties. In vier gevallen was er zelfs sprake van gevaarzetting. Zo kon door een softwarefout het continue waarschuwingslampje van versleten remmen defect raken bij de Panamera. Ook kon de stuurbekrachtiging uitvallen bij eveneens de Panamera.

Porsche Panamera

Als eigenaar van de Porsche Boxster of Cayman kon het ook zijn dat je terug moest naar de dealer. Dit door een onvoldoende stevig verbonden langs- en dwarsdrager in de kofferruimte. De Porsche 911 (991) en 718 Boxster/Cayman mochten eveneens terug naar de dealer. Hier bleken bij een aantal auto’s de zij-airbagsensoren niet goed vastgedraaid.

Mogelijk nog meer

Mogelijk volgen er binnenkort meer terugroepacties van Porsche. Ze worden in Duitsland namelijk onder de loep genomen vanwege mogelijk geknoei met CO2-emissiecijfers van sommige benzineauto’s. Business Insider meldde hierover vorige maand dat de Duitse toezichthouder KBA hierover een procedure is begonnen tegen de sportwagenfabrikant.

Metingen door KBA toonden aan dat de CO2-uitstoot van drie modellen de waarden van hun zogeheten typegoedkeuring met meer dan 4 procent overschreed. In tegenstelling tot stikstofemissie bestaat in Duitsland geen wettelijke limiet voor de CO2-uitstoot van auto’s. Maar over de CO2-uitstoot worden wel waardes opgenomen in de goedkeuringspapieren.

Dat er mogelijk iets niet klopte, meldde Porsche ongeveer een jaar geleden zelf al aan de autoriteiten. Dit na het uitvoeren van een interne controle. KBA bevestigde aan Business Insider dat er een onderzoek naar Porsche loopt, maar wilde verder niet ingaan op details.