Opvolger DS 7 volledige elektrisch met 500 pk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fds_7_e-tense_4_4_performance_line_6.jpeg)
De grote DS 7 Crossback heeft een facelift gekregen en heet nu DS 7. Op het moment van schrijven rijdt collega Stijn ermee, de test lees je binnenkort in Autovisie. Groter nieuws is dat DS Automobiles met een volledig elektrische opvolger van de DS 7 komt. Naar verluidt komt er in 2025 een productieversie. Die EV heeft een vermogen van 500 pk en een actieradius van maximaal 700 kilometer.
De huidige DS 7 kun je alleen bestellen als plug-in hybride. Er zijn drie varianten: met 225 pk, met 300 pk en met 360 pk. Voor de minst krachtige, met alleen voorwielaandrijving, geeft DS een elektrische actieradius van 68 kilometer op. In praktijk haal je dit eigenlijk nooit.
Elektrische opvolger DS 7 met 500 pk
Afijn, door naar de volledig elektrische DS 7, die al in de steigers staat. Het prototype van het nieuw platform voor de EV moet eind dit jaar al af zijn. Of dat alleen geschikt is voor elektrische auto’s, of ook voor hybrides, weten we niet. Onze bron binnen DS vertelde dat het topmodel in ieder geval een vermogen van maximaal 500 pk krijgt en in minimaal twee versies aan de man (of vrouw) wordt gebracht.
Maximale actieradius van 700 kilometer
Er wordt gesproken over een DS 7 met 77 kWh-batterij, die volgeladen tussen de 440 en 500 kilometer ver komt, én over eentje met een 100 kWh-accu. Die laatste zou een indrukwekkende actieradius van maximaal 700 kilometer halen. Dat zijn Tesla-waarden! Qua laadsnelheid zit het ook wel goed met de DS. Aan de snellader bereikt de toekomstige DS 7 Crossback een top van 200 kW.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2FSchermafbeelding-2022-06-27-om-15.08.32.png)
Voor een auto die in 2025 beschikbaar wordt, is dat geen wereldschokkende snelheid, overigens. Bij de nieuwste Tesla Superchargers kun je je Model 3 of Model Y met 250 kW laden. De Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Audi E-Tron GT / Porsche Taycan komen respectievelijk al aan 220, 240 en 270 kW. Al zal iedere elektrorijder je vertellen dat snelladen niet zo relevant is. Het is veel te duur en alleen nodig voor langere reizen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Eindelijk 400 kilometer actieradius! DS 3 E-Tense review (2023)
-
Gefacelifte DS 3 Crossback krijgt betere elektrische aandrijflijn (is nodig ook)
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’