Te koop! Deze unieke Ferrari Enzo stond in de jungle te verpieteren
Matte lak. Je vindt het fantastisch of je vindt het niks. Wij zitten duidelijk in het laatste kamp, dus spreekt deze Ferrari Enzo ons wat minder aan. Uniek is-ie wel, want er zit geen wrap om zijn Pininfarina-koets, maar een speciale Ferrari-lak. Die het in de jungle van Borneo zwaar te verduren heeft gehad.
Inmiddels kun je een Ferrari in alle kleuren van de regenboog bestellen, als je maar betaalt. Rond de eeuwwisseling was dat minder vanzelfsprekend. De meeste Ferrari Enzo’s zijn rood, geel of zwart. Slechts een handvol is uitgevoerd in andere kleuren: wit, grijs en blauw.
Ferrari Enzo besteld door de koninklijke familie
Deze Enzo – die onder de hamer gaat bij RM Sotheby’s – is uniek. Hij werd besteld door een trouwe klant van Ferrari, de koninklijke familie van Brunei. In de jaren negentig spendeerden de Sultan van Brunei en zijn broer vele miljoenen aan custom made Ferrari’s, zoals de Mythos, de FX, de F90 en de 456 GT Venice.
Wie er precies achter deze matzwarte Enzo zit, heeft RM Sotheby’s niet bekendgemaakt. In de veilingtekst wordt alleen gesproken over ‘een lid van de koninklijke familie van Brunei.’ Hij (of zij) koos voor de kleur Nero Opaco met een bijpassende cabine in Nero. Grappig detail, de koper was kennelijk aan de corpulente kant, want Ferrari monteerde op verzoek bredere stoelen in deze Enzo.
Zwaar leven gehad in de jungle van Borneo
De hypercar spendeerde zijn eerste jaren in Londen, waar de olierijke koninklijke familie een huis heeft. Later werd de Enzo op het vliegtuig naar Brunei gezet, waar hij ogenschijnlijk een moeilijk leven heeft gehad. De sultan van Brunei en zijn broer hebben in de hete, vochtige junglelucht enorme parkeergarages staan voor hun verzameling van duizenden sportwagens.
Naar verluidt zijn de veelal unieke auto’s in een barslechte staat. Op het internet gaan verhalen rond van mensen die in de garages zouden zijn geweest en daar een volledig verpieterde collectie aantroffen. De hoge luchtvochtigheid en eeuwige warmte van de tropische regio waarin Brunei ligt, doet auto’s geen goed.
Deze Ferrari Enzo is nu achttien jaar oud, maar heeft al een uitgebreide restauratie achter de rug. De carrosserie is volledig opnieuw gespoten, de ‘gesmolten’ knopjes in het interieur zijn vervangen en ook de door het zonlicht aangetaste lichtunits vóór en achter zijn aangepakt. In totaal is er voor 110.000 euro aan de Ferrari verspijkerd.
Atmosferische twaalfcilinder met 660 pk
En dat is het ook waard geweest. Een ‘gewone’ Enzo brengt op een veiling al tussen de 2 en 4 miljoen euro op, dus zal een unieke nog wel hoger uitkomen. Hij is de laatste hypercar van Ferrari zonder elektrische ondersteuning. Voor de aandrijving van de Enzo zorgt een 6,0-liter atmosferische V12 met 660 pk, die zijn aandrijfkrachten via een gerobotiseerde handbak doorgeeft aan de achterwielen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Gestolen Ferrari van legendarische F1-coureur Gerhard Berger na bijna 30 jaar opgespoord
-
Zoveel winst maakte Ferrari per auto in recordjaar 2023
-
Vol gas met een V12! Zo ‘omzeilt’ Ferrari nieuwe emissienormen
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Ferrari Testarossa
-
Ferrari voor het geld van een Hyundai i10: dit is wat je krijgt
-
Koopwijzer: Ferrari FF – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Een Birò te min? Deze Ferrari is het ultieme kerstcadeau voor verwende kinderen
-
Waarom Niels van Roij het merk van zijn V12 Targa niet durft te noemen
-
Klikspaan, boterspaan! Ferrari beloont jou als je nepartikelen meldt
-
Waarom deze Ferrari LaFerrari eruitziet als een Duitse taxi
-
Talent is niet te koop, snelle rondetijden wel!
-
Rijden met het beste van Ferrari! De SF90 XX Stradale