Te koop: de enige racewagen die Koenigsegg ooit heeft gebouwd
![Koenigsegg CCGT](https://img.autovisie.nl/images/LIgJXfs6m-9oU8NQymx_80hdMOo=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2Fccgt-1.jpg)
Koenigsegg bouwt enkele van de meest begeerde hypercars ter wereld, maar aan de racerij heeft het bedrijf zich nooit gewaagd. Althans, dat dachten we. Deze Koenigsegg CCGT was bedoeld voor Le Mans, maar kwam door een regelwijziging nooit in actie.
Koenigswegg werd in 1994 opgericht door de succesvolle ondernemer Christian von Koenigsegg en nam acht jaar later zijn eerste model in productie, de CC8S.
Koenigsegg CCGT bedoeld voor Le Mans
In 2007 stond deze CCGT te schitteren op de Autosalon van Genève. Hij was bedoeld voor de 24 uur van Le Mans en zou meedoen onder de FIM-regels voor LMP-prototypes. Met andere woorden: in de GT1-klasse.
![Koenigsegg CCGT](https://img.autovisie.nl/images/Qbmj7hBZd7dw21HozixSFLLKHiQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2Fccgt-4.jpg)
De CCGT weegt minder dan 1000 kilo, genereert zo’n 600 kilo downforce en haalt een vermogen van ruim 600 pk uit zijn atmosferische 5,0-liter V8. Alle kracht gaat naar de achterwielen, via een sequentiële racetransmissie.
Verder is de CCGT uitgerust met een ingebouwde, pneumatische krik, koolstofkeramische remschijven en een koetswerk van koolstofvezel en kevlar. Oorspronkelijk zat er een schakelpook in, maar inmiddels kun je de transmissie alleen nog maar bedienen via flippers achter het stuur.
Vier jaar ontwikkelingstijd voor niks
Het duurde vier jaar om de auto te ontwikkelen, van 2003 tot en met 2007, maar het was allemaal voor niets. Want twee maanden nadat Koenigsegg begon met circuittests veranderde de organisatie van de 24 uur van Le Mans de regels.
![Koenigsegg CCGT](https://img.autovisie.nl/images/BVAq9i47ipy9MKWhp6kDAocBIlY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2Fccgt-7.jpg)
Koolstofvezel monocoques waren niet langer toegestaan (de CCGT heeft er een) en fabrikanten moesten opeens meer straatversies bouwen om in de GT1-klasse te mogen racen. Het aantal ging van twintig in totaal naar driehonderdvijftig per jaar. En dat kon Koenigsegg niet, natuurlijk.
Zestien jaar keurig in opslag gestaan
Wat overblijft is een unieke auto. De enige CCGT die er is, werd zestien jaar geleden door Koenigsegg verkocht aan een aandeelhouder, die er af en toe een demonstratierun mee deed, maar hem verder in opslag hield.
Hij is dus zo goed als nieuw, met dezelfde slicks eronder die er tijdens de laatste test onder zaten. De eigenaar heeft de CCGT keurig onderhouden en hem zelfs twee keer per jaar uitgelaten op een circuit om de motor in goede conditie te houden.
Dit bizarre snelheidsrecord heeft Koenigsegg van Rimac afgepakt
Veilinghuis Bonhams gaat hem op 14 juli proberen te verkopen tijdens het Goodwood Festival of Speed. De schatting van de opbrengst is nogal ruim: tussen de 3 en 4 miljoen pond. Dat is omgerekend zo’n 3,5 tot 4,6 miljoen euro.
![Koenigsegg CCGT](https://img.autovisie.nl/images/C7eAHVgz8Wmkf8HA9tQGIxIFy3I=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2Fccgt-3.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlander koopt Zweedse hypercar, dit is hoeveel BPM er betaald is
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten