Formule 1-coureur Valtteri Bottas rijdt weer in een Mercedes
Na vijf seizoenen lang te zijn uitgekomen voor het F1-team van Mercedes, nam George Russel het stokje in 2022 van Valtteri Bottas over. Sindsdien racet de Fin voor het Formule 1-team van Alfa Romeo. Nu rijdt Bottas echter opnieuw in dezelfde Mercedes als Lewis Hamilton. We hebben het alleen niet over de W14, maar over de Mercedes-AMG One.
In zijn tijd bij het F1-team van Mercedes startte het merk met de ontwikkeling van de Mercedes-AMG One, al heette de auto toen nog Project One. De Formule 1-coureur zette, net als Lewis Hamilton en Nico Rosberg, zijn naam op de wachtlijst. Gisteren was het, na veel vertraging, eindelijk zover. Valtteri Bottas mocht zijn AMG One in ontvangst nemen.
Formule 1-motor in de Mercedes-AMG One
De ingewikkelde aandrijflijn zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld in het vertragen van dit uitzonderlijke project. De Mercedes-AMG One wordt namelijk aangedreven door de 1,6-liter V6 hybridemotor die ook in de Formule 1-auto’s van de fabrikant wordt gebruikt. In de koningsklasse van de racesport gaan de motoren echter hooguit een paar races mee, terwijl de motor in de Mercedes-AMG One het toch echt wat langer zal moeten uithouden.
Het was dus niet zo simpel als de V6 uit een F1-auto takelen en deze achterin de AMG One hangen. Een van de obstakels was het hoge stationaire toerental van Formule 1-auto’s. Als deze motoren stationair draaien, doet de krukas namelijk 5.000 pirouettetjes per minuut. Voor de Mercedes-AMG One moest dit terug worden gebracht naar 1.200 toeren per minuut. Daarnaast waren er emissienormen waar de bolide aan moest voldoen.
Dagelijkse kost voor F1-coureurs Valtteri Bottas en Lewis Hamilton
Uiteindelijk is Mercedes erin geslaagd de F1-motor in de straatauto te bouwen. Wel moet de V6 elke 50.000 kilometer worden gereviseerd, al is het de vraag of iemand zoveel meters zal maken in de hypercar. De Mercedes-AMG One kan tenslotte in het rijtje van de McLaren F1 kan worden geschaard en daarmee is de auto ongetwijfeld een waardevolle belegging.
Voor Bottas, Hamilton en Rosberg is het rijden in een F1-auto dagelijkse kost, dus voor de topsnelheid van 350 km/h, het vermogen van 1.063 pk of de toerenbegrenzer die pas bij 11.000 toeren in werking treedt, hoeven de (oud-)Formule 1-coureurs het niet te doen.
Te koop: de enige racewagen die Koenigsegg ooit heeft gebouwd
Lees ook:
Ook interessant
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
Stijlvolle hatchback van Mercedes-Benz is nu betaalbare occasion
-
Luxe Duitse occasion is nu verrassend betaalbaar
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQB
-
‘We worden toch maar geen volledig elektrisch merk’, zegt Mercedes nu
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Mercedes: ‘Europa moet het Chinese merken juist makkelijker maken’
-
Waarom je liever een gebruikte Mercedes-AMG koopt dan deze nieuwe E53
-
Meerijden naast Max Verstappen: het krankzinnige nieuwe circuit van Saoedi-Arabië
-
Dit is waarom iedere Mercedes een schietstoel-functie heeft
-
Mercedes-AMG SL 43 vs. Lexus LC 500 Convertible: leukste cabrio
-
Ook Mercedes zelf vindt het design van de EQE en EQS niks