Te koop: de enige racewagen die Koenigsegg ooit heeft gebouwd
Koenigsegg bouwt enkele van de meest begeerde hypercars ter wereld, maar aan de racerij heeft het bedrijf zich nooit gewaagd. Althans, dat dachten we. Deze Koenigsegg CCGT was bedoeld voor Le Mans, maar kwam door een regelwijziging nooit in actie.
Koenigswegg werd in 1994 opgericht door de succesvolle ondernemer Christian von Koenigsegg en nam acht jaar later zijn eerste model in productie, de CC8S.
Koenigsegg CCGT bedoeld voor Le Mans
In 2007 stond deze CCGT te schitteren op de Autosalon van Genève. Hij was bedoeld voor de 24 uur van Le Mans en zou meedoen onder de FIM-regels voor LMP-prototypes. Met andere woorden: in de GT1-klasse.
De CCGT weegt minder dan 1000 kilo, genereert zo’n 600 kilo downforce en haalt een vermogen van ruim 600 pk uit zijn atmosferische 5,0-liter V8. Alle kracht gaat naar de achterwielen, via een sequentiële racetransmissie.
Verder is de CCGT uitgerust met een ingebouwde, pneumatische krik, koolstofkeramische remschijven en een koetswerk van koolstofvezel en kevlar. Oorspronkelijk zat er een schakelpook in, maar inmiddels kun je de transmissie alleen nog maar bedienen via flippers achter het stuur.
Vier jaar ontwikkelingstijd voor niks
Het duurde vier jaar om de auto te ontwikkelen, van 2003 tot en met 2007, maar het was allemaal voor niets. Want twee maanden nadat Koenigsegg begon met circuittests veranderde de organisatie van de 24 uur van Le Mans de regels.
Koolstofvezel monocoques waren niet langer toegestaan (de CCGT heeft er een) en fabrikanten moesten opeens meer straatversies bouwen om in de GT1-klasse te mogen racen. Het aantal ging van twintig in totaal naar driehonderdvijftig per jaar. En dat kon Koenigsegg niet, natuurlijk.
Zestien jaar keurig in opslag gestaan
Wat overblijft is een unieke auto. De enige CCGT die er is, werd zestien jaar geleden door Koenigsegg verkocht aan een aandeelhouder, die er af en toe een demonstratierun mee deed, maar hem verder in opslag hield.
Hij is dus zo goed als nieuw, met dezelfde slicks eronder die er tijdens de laatste test onder zaten. De eigenaar heeft de CCGT keurig onderhouden en hem zelfs twee keer per jaar uitgelaten op een circuit om de motor in goede conditie te houden.
Dit bizarre snelheidsrecord heeft Koenigsegg van Rimac afgepakt
Veilinghuis Bonhams gaat hem op 14 juli proberen te verkopen tijdens het Goodwood Festival of Speed. De schatting van de opbrengst is nogal ruim: tussen de 3 en 4 miljoen pond. Dat is omgerekend zo’n 3,5 tot 4,6 miljoen euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder