Arrinera Automotive heeft na bijna een jaar weer van zich laten horen. En deze keer blijft het niet bij digitale tekeningen. Tijdens de Poznan Motor Show presenteert het sportwagenmerk tastbaar bewijs van de op stapel staande Hussarya.

Arrinera Hussayra racer 001

Op de autoshow demonstreert Arrinera een circuituitvoering op basis van de Hussarya. Om niet direct de indruk te wekken dat de racer vanaf morgen al te bestellen is, staat er met grote letters 'Test Car' op de portieren. Ook Arrinera-voorzitter Łukasz Tomkiewicz liet zijn gezicht zien. Volgens hem heeft het project tot nu toe zo'n twaalf miljoen euro gekost. Het geld is afkomstig van particuliere investeerders en van een beursgenoteerd bedrijf. Ongeveer 220 mensen hebben kennelijk al een voorlopig koopcontract getekend, waarvan 38 woonachtig zijn in Polen. De prijs komt fors hoger uit dan verwacht. Volgens Tomkiewicz moet er zelfs worden gedacht aan 500.000 euro, terwijl in eerdere berichten altijd zo'n 160.000 euro exclusief belastingen werd genoemd. De voorzitter zegt dat de hogere prijs vooral komt door exclusieve materialen als carbon, kevlar en titanium.

"Een Hussarya Roadster volgt een jaar na de productiestart"

De eerder gecommuniceerde 6,2 liter V8-motor met 650 pk en 820 Nm is niet meer. Arrinera spreekt nu over een 8,2 liter V8 met 800 pk en 900 Nm. Genoeg om in ongeveer drie tellen naar 100 km/h te sprinten. De top bedraagt 340 km/h. Voor de sportwagen gebruikt Arrinera voornamelijk carbon bodypanelen. Iedere Hussarya is straks geheel naar eigen smaak aan te kleden. Zo kan er gekozen voor meerdere kleurenopties. De sportwagen is bovendien te bestellen met verschillende pakketten, waaronder het Carbon Package. Carbon spiegelkappen, de diffuser en de motorkap krijgen dan alleen een blanke lak, waardoor het carbon zichtbaar blijft. Met het Exclusive Package krijg je als koper een luxueuze afwerking met hoogwaardige ledersoorten en carbon details.

Arrinera Hussayra racer 003

De productie van zowel de straatversie als de racer moet plaatsvinden bij SILS Centre Gliwice in Polen. In het begin wil de Poolse fabrikant auto’s verkopen in China, het Midden-Oosten en West-Europa. Later volgt ook een marktintroductie in de Verenigde Staten, zo is de planning althans. Eind dit jaar moet de productie starten, al bestaat de kans dat de lancering iets wordt uitgesteld. Volgens Tomkiewicz volgt een roadsterversie een jaar later.