‘t Dak eraf op Pebble Beach: Lamborghini Centenario Roadster
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2Fgallery_5.jpg)
Nog een primeur tijdens de Monterey Car Week, waarvan het Pebble Beach Concours d’Elegance het bekendste onderdeel is: het doek is van de Lamborghini Centenario Roadster gehaald!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2Fgallery_3.jpg)
Lamborghini Centenario Roadster
De gesloten versie van de 750 pk-sterke supercar werd afgelopen voorjaar nog onthuld, als postuum cadeau voor de honderdste verjaardag van oprichter Ferruccio Lamborghini. Een open versie kon natuurlijk niet uit blijven. Net als de coupé zullen er slechts twintig stuks gebouwd worden.
Als basis geldt ook hier de Avantador, inclusief de licht gekietelde 6,5 liter V12 met 770 pk. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur gaat 0,1 seconde ‘trager’ vergeleken met de gesloten Centenario, daar doet de Roadster namelijk ‘maar liefst’ 2,9 seconden over – de topsnelheid ligt echter eveneens ‘boven de 350 kilometer per uur.’
Sprint
De lichtelijk langzamere sprinttijd komt natuurlijk mede door de gewichtsstijging van 50 kilo (noodzakelijk kwaad om de open auto stijver te maken) waardoor het totaalgewicht van de Roadster uitkomt op 1.570 kilogram.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2Fgallery_8.jpg)
Kleur
Voor de Centenario Roadster is een speciale, nieuwe zilverkleurige lak gebruikt: Argento Centenario. Om de matte ‘finish’ te krijgen, werd volgens het Italiaanse merk een bijzonder hightech oplosproces gebruikt bij het bewerken van metaal. Het resultaat moet daardoor ‘extra glad en rijk’ zijn.
Het interieur is uitgevoerd in een speciale kleur lichtbruin met witte inleg. Door een speciaal luchtkanaal tegen de achterwand, achter de hoofdsteunen, moet de luchtstroom verbeteren en hebben de inzittenden minder last van turbulentie. Bovendien moet dit extra neerwaartse druk genereren op de achtervleugel.
Prijs
Natuurlijk heeft al dat moois een prijskaartje. De vanafprijs van de gesloten Centenario bedroeg voor Nederland al 2 miljoen euro (exclusief BTW), de Roadster zal daar eens flink wat boven zitten – naar schatting zeker twee ton.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie