Subaru zwaait dieselmotor uit
Het Nederlandse leveringsprogramma van Subaru kent geen dieselversies meer. De Japanse autobouwer zegt dat er in ons land onvoldoende vraag naar de oliegestookte versies is en heeft zodoende de zelfontbrander van de prijslijst gehaald. Het afscheid van het blok is echter lokaal.
De dieselmotor verdwijnt niet van de Europese markt. In enkele andere landen is de zelfontbrander nog steeds leverbaar. De Japanners geven aan dat er continu wordt gekeken naar de marktvraag, waarop vervolgens het aanbod wordt afgestemd. In landen waar nog steeds voldoende vraag is naar de dieselauto levert Subaru onveranderd de oliegestookte modellen.
Boxermotor
Subaru heeft sinds tien jaar een eigen dieselmotor. De Japanners ontwikkelden een blok volgens Subaru’s vaste lay-out, een boxermotor. De krachtbron kende een cilinderinhoud van 2,0 liter en werd voorzien van direct inspuiting en een turbo. De 150 pk sterke viercilinder debuteerde in de Legacy en Outback en werd vervolgens kregen andere types de badge ´Boxer Diesel´ achterop.
Ontwikkeling
Eerder liet een medewerker van Subaru weten dat het bedrijf de dieselmotor niet verder ontwikkeld, maar dat wordt door de woordvoerder van de onderneming tegengesproken.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland