Straks kan ook jij deze speciale offroad Porsche 911 kopen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FPCNA22_1186_fine.jpg)
Niet dit prototype, maar een straatversie ervan. Porsche werkt aan een nieuwe 911 Safari – er gaan ook geruchten dat-ie Dakar gaat heten. Het model, waarvan twee uitvoeringen komen, heeft vierwielaandrijving en staat hoger op zijn wielen dan een normale Porsche 911.
We hebben de 911 Safari al meerdere keren gecamoufleerd zien rondrijden op de Nordschleife. Maar ook de onthulling van deze 911 met portaalassen hint naar het aankomende model.
Met de Porsche 911 naar de hoogste vulkaan
Porsche heeft twee speciale prototypes gebouwd, waarmee het de hoogste vulkaan ter wereld heeft beklommen, de Ojes del Salado in Chili, die op een hoogte van 6000 meter ligt. Dat is een probleem voor auto’s (en mensen) omdat de lucht daar zoveel ijler is.
De groene accenten op deze Porsche 911 GT3 RS kosten 314.000 dollar
Gebaseerd op een 992 Carrera 4S met 450 pk
De 911 die Porsche voor deze klus gebruikte, is gebaseerd op de 992 Carrera 4S met 450 pk sterke twinturbo zescilinder boxermotor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FPCNA22_1211_fine.jpg)
De standaard zeventraps automaat bleef behouden, maar dan met lagere overbrengingsverhoudingen.
Met portaalassen, net als een Hummer H1
Een belangrijke wijziging aan deze 911 zijn de portaalassen. Een normale aandrijfas is verbonden met het midden van de wielen. Om een betere grondspeling te krijgen, zit een portaalas hoger. De aandrijving gaat via tandwielen naar beneden, naar de wielen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FPCNA22_1224_fine.jpg)
Verder heeft de offroad-911 een rolkooi, koolstofvezel kuipstoelen, sperdifferentiëlen, een lier en allerlei beschermingsplaten onder de auto om de vitale delen te beschermen tegen scherpe rotsen. Ook is de wielophanging verstevigd.
Porsche won Parijs-Dakar twee keer
Het is niet de eerste keer dat Porsche de gebaande paden verlaat. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig deed Porsche mee aan de Safari-rally en aan Parijs-Dakar, eerst met de 911 SC, later met de 953 en 959. Het merk won Dakar in 1984 en 1986.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FPCNA22_1225_fine.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FPCNA22_1197_fine.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FPCNA22_1198_fine.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FPCNA22_1219_fine.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze Le Mans-racer van Porsche kun je gewoon naar je werk
-
Waarom Porsche 911 GT3 R Rennsport volstrekt nutteloos is | Sjoerds Weetjes 454
-
BMW M5 en Porsche Panamera Turbo botsen
-
Machine maakt van lucht benzine: voormalig Porsche-topman verrast
-
BMW M5 vs. Porsche Panamera: wat is écht de beste?
-
Waarom we denken dat de Porsche 911 ‘Flachbau’ terugkomt
-
Gecrashte Porsche 959 moet alsnog 1,5 miljoen euro opbrengen
-
De Porsche 911 Carrera S Cabriolet rijdt de sterren van de hemel
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Porsche WEC: Make Germany Great Again
-
Voor 17.500 euro extra is je Porsche-droom compleet
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij