Stop de spreekwoordelijke persen! Smart heeft sinds 1994 wereldwijd twee miljoen auto's verkocht. Dat dat neerkomt op gemiddeld 111.111 wagentjes per jaar en dat dat dus niet heel erg goed is, maakt niet uit.

smartsmart


Want 'Frau Doktor' Annette Winkler, topvrouw van Smart, ziet het heel anders. "Het feit dat de wereldwijde verkopen de twee miljoen zijn gepaseerd laat zien in hoeverre verrukte klanten van over de hele wereld onze unieke, compacte en ongelofelijk wendbare auto's prefereren boven andere auto's."

Miljardenverlies

Volgens haar is de 'urban microcar' sinds 1998 "een enorm succes gebleken". En vooruit, wie zijn wij om een waardeoordeel te hangen aan verkoopaantallen. Laten we toch vooral de keiharde cijfers spreken. Smart heeft sinds 1998 miljardenverliezen geboekt (tussen 1998 en 2006 ruim 3,3 miljard euro, waarna het merk onder de vleugels van Mercedes-Benz werd ondergebracht).

Samenwerking met Renault

Vlak voor de introductie van de nieuwste generatie ForTwo en ForFour in 2014 gaf Daimler-topman Dieter Zetsche toe aan Automotive News: "Onze balans wordt niet echt versterkt door Smart." Over het huidige modellengamma zei hij echter dat er "een goede business case ligt". Al was daarvoor wel een samenwerking met Renault nodig (de ForTwo en ForFour zijn samen met de Twingo ontwikkeld).

LEES OOK: SMART FORTWO EN FORFOUR AAN DE LAADKABEL

Momenteel is Smart actief in zesenveertig markten en lijkt de weg naar boven gevonden te zijn. Volgens de fabrikant stegen de verkopen van de ForTwo en ForFour in de afgelopen maand met bijna 21 procent. In China verdriedubbelden de verkopen, waarmee het land na Duitsland en Italië de op twee na grootste markt voor het merk is geworden.