Slecht nieuws: dit is de allerdikste Toyota GR Corolla
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F20220601_03_01.jpg)
Heerlijk: Toyota komt met een nog dikkere versie van de GR Corolla. Dat is niet het slechte nieuws.
Nee, het slechte nieuws is het feit dat deze extreme versie niet naar Nederland komt. Helemaal niet naar Europa, zelfs. De ultieme Toyota GR Corolla vindt alleen z’n weg naar thuismarkt Japan, de Verenigde Staten en Australië.
Morizo Edition
Het gaat dan wel om twee versies, trouwens. De dikste GR Corolla draagt de toevoeging Morizo Edition. In Australië gaat-ie als ‘tweezitter’ door het leven. Wat houden de versies dan in?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F20220601_03_07.jpg)
Uiteraard dient de toch al heftige Toyota GR Corolla als basis. Die heeft een beresterke driecilinder turbomotor, in ‘normale’ toestand al goed voor 300 pk en 370 Nm. Deze heftigere varianten hebben niet meer vermogen, maar wél meer koppel: 400 Nm. Toyota meldt dat er vooral in het middentoerengebied meer koppel is. Ook zijn de bakverhoudingen aangepast en zijn de eerste, tweede en derde versnelling korter. Een handbak en vierwielaandrijving zijn uiteraard ook aanwezig.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F20220601_03_20.jpg)
Geen achterbank
Daarnaast is de Corolla Morizo Edition lichter. Dat komt, zoals je aan de Australische naam van het model al had kunnen zien, door de achterbank. Of eigenlijk niet door de achterbank, want die is er niet. Het zorgt voor een reductie van 30 kg. Daardoor weegt de ultieme Corolla 1440 kg. De twee achterportieren zijn wél gebleven. Zo kun je nog altijd makkelijk een set banden achterin gooien.
Daarnaast heeft de fabrikant 3,3 meter aan extra verstevigingen toegevoegd, voor meer stijfheid. Michelin-banden met meer grip – die bovendien een centimeter breder zijn – en andere dempers moeten bijdragen aan een nog betere wegligging.
De twee passagiers die wel in de auto kunnen plaatsnemen, worden op hun plekken gehouden door speciale kuipstoelen. Het interieur is verder opgedirkt met een specifieke suède bekleding. Exclusief voor deze Corolla is ook de exterieurtint Matte Steel.
Akio Toyoda
Dan vraag je je misschien nog af waarom deze auto de naam Morizo draagt. Dat is het pseudoniem van Akio Toyoda, grote baas van de autobouwer. Hij gebruikt die naam als hij plaatsneemt achter het stuur van een raceauto, daar waar z’n passie ligt. Zijn handtekening staat onderop de voorruit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F20220601_03_22.jpg)
Zoals gezegd komt de Toyota GR Corolla Morizo Edition niet naar Europa. Sowieso bouwt Toyota maar een gelimiteerd aantal auto’s. Die worden dit najaar verloot onder de geïnteresseerden. In de winter moeten de eerste exemplaren dan van de band rollen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2F20220601_03_03.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt