Toyota laat Corolla GRommen
Al jaren werd er over gesproken en nu is het zover. Toyota presenteert een hot hatch-variant van de Corolla. Het strijdwapen beschikt over een 1,6 liter driecilinder met maar liefst 300 pk, die uiteraard via de vier wielen op de weg wordt gebracht. O ja, hij heet GR Corolla.
Natuurlijk zeg je dan, want na de GR Supra, de GR Yaris en de GR 86 is het logisch dat alle sportieve versies onder het sportieve Gazoo Racing-label vallen. Met de GR Corolla betreedt Toyota de arena van de hot hatches, al is het deelnemersveld in de afgelopen jaren flink uitgedund. De GR Corolla neemt het op tegen onder andere de Volkswagen Golf GTI, de Cupra Leon, de Mercedes-AMG A 35 en de BMW M135i. De Japanners schrijven zelfs twee versies in, een zogeheten Core en een Circuit Edition. Tenminste, dat geldt voor de Amerikaanse markt waar de GR Corolla nu debuteert.
Core en Circuit Edition
Het verschil tussen die Amerikaanse Core en Circuit Edition is de aankleding van de hot hatch. De Core komt er in wit, zwart en rood, tinten die met uitzondering van zwart ook op de Circuit Edition verkrijgbaar zijn. De hier afgebeelde Heavy Metal-grijze kleur is exclusief voor de ‘Circuit’. Dat topmodel beschikt tevens exclusief over een dak in carbon fiber, motorkap met meerdere luchtopeningen en een grotere achterspoiler. Binnenin monteert Toyota sportstoelen met suedebekleding en rode accenten. Op technisch vlak heeft de Circuit Edition zowel voor als achter een Torsen Limited-Slip Differentials (LSD), dat de trekkracht per as over de wielen verdeeld. Op de Core is het eveneens verkrijgbaar, zij het als Performance Package.
Vierwielaandrijving
Het kloppende hart van het pretpakket is een driecilinder turbomotor, intern G16E-GTS turbo gedoopt. De geblazen krachtbron levert zo’n 300 pk, dat bij 6500 tpm wordt bereikt. Het koppel van 370 Nm is van 3000 tot 5500 tpm constant. De trekkracht wordt middels vierwielaandrijving op de weg overgebracht. Het GR-Four gedoopte all wheel drive-systeem verdeelt de aandrijfkrachten in de verhouding 60-40, 50-50 of 30-70 over de voor- en achteras. Voor de overbrenging van de motor naar de aangedreven wielen zorgt een handgeschakelde transmissie. Let ook even op het uitlaatsysteem. De GR Corolla heeft drie (!) functionele uitlaateindstukken.
Composiet-dak
Vanwege het hoge prestatieniveau van de driepitter hebben de techneuten van Toyota het GA-C platform moeten modificeren. Het belooft stijver te zijn. Ook voor de carrosserie zijn noodzakelijke aanpassingen toegepast. Toyota heeft de GR Corolla op een dieetkuur gezet, om zo het prestatieniveau te vergroten. De hot hatch beschikt naast -op de Circuit Edition- eerdergenoemd composiet-dak -geperst in plaats van geweven- over een aluminium motorkap en deuren.
Herkenbare aankleding
De gehele koets is door de techneuten onder de loep genomen. Het resultaat is een Corolla op steroïden, wat past bij de explosieve motor onder de voorklep. De auto is breder dan standaard, wat onder andere te danken is aan de uitgeklopte wielschermen met daarin de 18 inch lichtmetalen wielen met Michelin-banden. Vóór zijn de wielschermen 20 mm breder, achter liefst 30 mm. De koets hangt lager bij het asfalt en de luchtstroom wordt beïnvloed door tal van spoilers en lipjes. Aan het uiterlijk kun je de versie herkennen.
Binnen is specifiek voor de GR Corolla een GR-meter in het 12,3 inch Multi-Information Display (MID) opgenomen, inclusief 4WD-mode, turbodrukmeter en versnellingsindicator. Natuurlijk is de animatie bij het starten van de GR Corolla aangepast aan het sportieve topmodel. De versnellingspook is ingekort en Toyota geeft de GR Corolla een mechanische handrem.
GR Corolla voor Europa
De GR Supra en GR Yaris zijn in het reguliere Europese leveringsprogramma opgenomen. De GR 86 komt er slechts een in bepaalde periode. Hoe Toyota de zaken met de GR Corolla aanpakt, is nog niet bekend.
Video’s Gazoo Racing modellen Toyota
Toyota GR Yaris
Toyota GR Supra
Toyota GR 86
Lees ook:
Ook interessant
-
Amerikaanse 4×4 is nu betaalbaar als occasion
-
Opel-topman tegen importheffingen: ‘We moeten zelf concurrerend zijn’
-
Meeste pk’s per euro: deze betaalbare occasion levert 800 pk!
-
Boetes duurder in 2025: zoveel ben je straks kwijt aan bekeuring
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Dat Chinese automerken Europa veroveren, kun je best ‘nepnieuws’ noemen
-
Nederlandse verkoopcijfers: Tesla daalt plots flink in populariteit
-
Jaguar verkoopt voor het eerst in 90 jaar geen nieuwe auto’s meer
-
Schotse ontwerper maakt James Bond-rekwisiet straatlegaal
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Renault Symbioz