Sjoemelsoftware: Porsche roept Cayenne en Macan terug
![](https://img.autovisie.nl/images/eare6L09IIqdOLCBisDYTncBhjk=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche_macan_s_diesel_9.jpeg)
Porsche roept zo’n 60.000 Cayenne’s en Macans terug. De dieseluitvoeringen hebben ‘sjoemelsoftware’ aan boord, waardoor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in de praktijk hoger uitvalt dan tijdens emissietests.
Het gaat om 52.831 exemplaren van de Macan (3,0 liter V6 turbodiesel) en ongeveer 6755 exemplaren van de Cayenne (4,2 liter V8 turbodiesel). In Nederland moeten enkele honderden auto’s terug naar de Porsche-dealer.
Door Audi ontwikkeld
Porsche zegt uiteraard “de volledige verantwoordelijkheid” op zich te nemen, maar wijst er wel fijntjes op dat de motoren niet door het merk zelf zijn ontwikkeld en gebouwd, maar door Audi.
Adblue
Bij Audi moeten ook 60.000 auto’s terug. In dat geval gaat het om een probleem bij de vorige generatie A6 en A7. De software in hun zescilinder turbodiesels schroeft zelf het gebruik van Adblue terug om te zorgen dat het reservoir niet voortijdig leeg is. En daardoor wordt de uitstoot te hoog.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?