Schandaal! Toyota en Daihatsu hebben gesjoemeld met crashtests
Toyota moet diep door het stof. De Japanse fabrikant heeft toegegeven dat er gesjoemeld is met crashtests van compacte Daihatsu-modellen die ook als Toyota worden verkocht.
Akio Toyoda, voormalig topman van Toyota en nu voorzitter van de raad van bestuur, heeft zijn excuses aangeboden voor een aantal dubieuze acties van Daihatsu, een dochteronderneming van Toyota.
Fraude bij Toyota-dochter Daihatsu
Daihatsu heeft testauto’s aangepast om ze beter te laten presteren op de verplichte botsproeven. De productieversies ervan hebben die aanpassingen niet en zijn dus niet zo veilig als uit de botsproeven blijkt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2Fperodua-axia-2019-7070_20.jpg)
Akio Toyoda spreekt van een onacceptabele schending van het consumentenvertrouwen. “We gaan dit tot op de bodem uitzoeken”, zei hij. “We willen weten wat er is gedaan en wat de bedoelingen van de betrokken waren. Dit mag nooit meer gebeuren.”
Modellen uit Thailand en Maleisië
Volgens Daihatsu is het gerommel met de botsproeven aan het licht gekomen door een rapport van een klokkenluider. Het merk zegt het probleem gelijk te hebben gemeld en de uitlevering van de betreffende modellen te hebben gestopt.
Waarom Toyota de naam Auris niet meer accepteerde | Sjoerds Weetjes 343
Het gaat overigens niet om auto’s die in Europa leverbaar zijn. Van de meer dan 88.000 betrokken auto’s zijn er 11.800 in Maleisië geproduceerd als Perodua Axia en zo’n 76.000 in Thailand als Toyota Yaris Ativ.
Onderzoek naar de bedrijfscultuur
Voormalig Toyota-baas Akio Toyoda heeft weleens gezegd dat zijn werknemers open moeten zijn over problemen. Volgens hem kan Toyota alleen op die manier steeds betere auto’s blijven maken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2Ftoyota_yaris_ativ_4_00f601f707ee05ef.jpg)
De huidige CEO van Toyota, Koji Sato, wil een onderzoek naar de bedrijfscultuur waarin de fraude bij Daihatsu heeft kunnen gebeuren. “We moeten de onderliggende oorzaken aanpakken, zodat dit nooit meer kan gebeuren.”
Daihatsu niet meer in Europa te koop
Daihatsu is in Europa niet meer op de markt. Het bedrijf specialiseert zich in kleine autootjes en is sinds 2016 een volledige dochter van Toyota.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de beste elektrische Toyota, maar die is niet perfect
-
Voor 2.500 euro is deze occasion het toppunt van betrouwbaarheid
-
‘Spannend’ kun je deze 10.000 euro kostende occasion niet noemen
-
Toyota maakt kleinste auto hybride: de nieuwe Aygo X
-
Lexus ES lijkt op goedkopere Toyota, toch ga je enkel deze zien
-
Toyota vernieuwt verkooptopper: dit is de nieuwe RAV4
-
Speelse crossover is de betrouwbare occasion die je wil
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fa20221101-claudia-1468.jpg)