Remco Slump
Remco Slump Nieuws 2 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Blijf toch van die telefoon af! Vorig jaar 22 procent meer boetes

Hoe verslavend is een mobiele telefoon? Nou, zó verslavend dat jullie er zelfs in de auto en op de fiets niet vanaf kunnen blijven. Dat blijkt wel uit dat het enorm toegenomen aantal boetes dat de politie vorig jaar uitschreef.

In 2022 kregen bijna 180.000 automobilisten en fietsers een boete omdat ze tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthielden. Dat zijn ongeveer 40.000 meer boetes dan in het jaar daarvoor, een toename van maar liefst 22 procent.

Werkelijke aantal boets nóg hoger

Volgens de politie ligt het werkelijke aantal boetes voor telefoongebruik in het verkeer nóg hoger. Dat komt doordat ook boa’s boetes mogen uitschrijven. En die cijfers zijn niet in de politiedata meegenomen.

Pakkans is stuk groter geworden

Zijn mensen vorig jaar hun telefoon veel meer gaan gebruiken in het verkeer? Misschien, maar de forse toename van het aantal uitgeschreven boetes komt vooral doordat de pakkans groter is geworden.

Invloed van touchscreens op reactietijd zijn zorgwekkend: ‘erger dan cannabis’

De politie maakt sinds juli 2021 gebruik van zogeheten monocams. Dat zijn hooggeplaatste camera’s waarmee de politie kan zien of iemand tijdens het rijden op zijn of haar telefoon zit te kijken. Agenten controleren ook vanuit touringcars.

Telefoongebruik op de fiets is sinds halverwege 2019 verboden. Het boetebedrag ligt op 150 euro. Automobilisten die al append worden gesnapt, betalen 380 euro.

Tientallen telefoondoden per jaar

Volgens Veilig Verkeer Nederland leidt het gebruik van smartphones in het verkeer tot tientallen doden en honderden gewonden per jaar. Als je achter het stuur een bericht leest of schrijft, loop je 2,5 keer meer kans op een ongeval.

Handsfreebediening ook niet veilig

Overigens mag je in de auto een telefoon wel handsfree bedienen, bijvoorbeeld als-ie in een standaard op het dashboard staat. Dat maakt het gebruik ervan niet veiliger. Je bent nog steeds afgeleid van het verkeer.

Dit is waarom de nieuwe Mercedes E-Klasse zooooo 2009 is

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de touchscreens die vrijwel alle moderne auto’s hebben. Om die te bedienen moet je over het algemeen veel te lang je blik van de weg halen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.