Michiel Bohmer had zichzelf beloofd nooit meer een oldtimer te restaureren. Maar toen begon het weer te kriebelen en had hij na drieëneenhalf jaar bouwen opeens deze Sammio Spyder.

1


“Ik was er even helemaal klaar mee”, lacht Bohmer. “Ik had een aantal klassiekers opgeknapt en was me er opeens pijnlijk bewust van hoeveel tijd en geld me dat had gekost. En toch kwam na een tijd de behoefte terug om weer een project te starten. Ik had besloten dat ik het radicaal wilde aanpakken. Ik wilde zoveel mogelijk zelf een auto verzinnen, ontwerpen en bouwen. Een tweezits roadster zonder dak moest het worden, lekker extreem.

"Het bouwproces heeft me uiteindelijk drieëneenhalf jaar gekost"

Op internet kwam ik de Sammio Spyder-kitcar tegen en ik wist gelijk dat dat hem moest worden. Het jaren vijftig-uiterlijk ervan sprak me aan en bovendien stelde het pakket dat de fabrikant me leverde niet veel voor. Eigenlijk kreeg ik alleen maar een slecht passende carrosserie, dus dat gaf me alle ruimte om naar hartenlust te experimenteren. Ik importeerde een roestige Triumph Vitesse uit 1968 en ging met het rollend chassis aan de slag.

Het uiteindelijke bouwproces heeft me drieëneenhalf jaar gekost. Ik moest alles zelf bedenken en in elkaar knutselen: de stuurinstallatie, de kabelboom, de bodemplaten en ga zo maar door. Daarbij heb ik alles ‘period’ gehouden. Alle meters in het interieur stammen bijvoorbeeld uit de jaren vijftig. Ze komen onder meer van een Royal Enfield-motorfiets en van een oude Jaguar. Sinds anderhalf jaar is de Sammio klaar en dat betekent toch dat ik er een beetje op uitgekeken begin te raken.

Begrijp me niet verkeerd, het rijden in de Spyder is een belevenis. Zijn zescilinder klinkt fantastisch en ook al heeft de Sammio slechts 105 pk, op een wagengewicht van 600 kg is dat meer dan genoeg voor sportwagenprestaties. Ik rijd er soms klassieke rally’s mee en ben ook naar de Historische Grand Prix op Zandvoort geweest, maar in de praktijk staat de auto veel binnen. Hij is wat onhandig natuurlijk en om heel eerlijk te zijn broeit er in mijn hoofd ook alweer een volgend bouwproject.”

5
5
9
9

Eigenaar: Michiel Bohmer (43)
Beroep: Samensteller onderhoudsprogramma’s
Auto: Sammio Spyder
Bouwjaar: 1968 (donorauto)
Geschatte waarde: € 10.000 – € 30.000 (afhankelijk van bouwkwaliteit)
Gemaakt: 2010 – 2016
Motor: 2,5 liter, zescilinder-in-lijn benzinemotor, 105 pk
Topsnelheid: >200 km/h
Toekomstplannen: “Ik ben en blijf een bouwer, dus als iemand een goed bod doet op de Sammio mag hij weg.”