De eerste Ford GT40 laat het bloed van elke autoliefhebber gegarandeerd sneller stromen. Maar volgend weekend wordt tijdens de Monterey Car Week een wel heel bijzonder exemplaar geveild: de Ford GT40 Roadster Prototype. 

Ford GT40 Roadster Prototype


De Ford GT40 werd gebouwd om het grote Ferrari in de jaren '60 te verslaan. En dat lukte: de auto werd beroemd door de 24 uur van Le Mans vier keer achter elkaar te winnen. Minder bekend is dat er van de legendarische supercar ook een aantal prototypes zijn gebouwd. Een daarvan is deze Roadster Prototype, die volgende week tijdens de Monterey Car Week onder de hamer gaat.

Eerste

Ford maakte in totaal 12 prototypes voordat de GT40 in productie ging, waarvan vijf van deze cabrio-versies. Deze GT40 met chassisnummer GT/108 is waarschijnlijk de eerste van die vijf. De auto rolde in 1965 van de band en heeft een aantal aanpassingen ten opzichte van de reguliere GT40. Uiteraard heeft de auto geen dak, maar de Roadster kreeg ook andere luchtgaten in de neus en hogere luchtgaten in de B-stijl.

Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype

De GT40 Roadster werd voor het eerst getest op het circuit van Silverstone, onder andere door de beroemde coureur John Whitmore. Van hem ging er twee weken terug al een Ford Cortina voor meer dan twee ton onder de hamer. Na verschillende tests in Engeland werd de GT40 verscheept naar Shelby in de Verenigde Staten. Hij maakte in deze betreffende auto een rondje met Henry Ford II, toen CEO van Ford. Het schijnt dat dat het enige ritje in een GT40 ooit is geweest voor Ford II, die daarna miljoenen pompte in de productie van de supercar. Dus ook hij vond deze auto blijkbaar bijzonder genoeg.

Tentoonstellingen

Daarna werd deze GT40 Roadster vooral gebruikt voor tentoonstellingen. In 1978 kwam de auto in handen van John Robertson, die het aandurfde om zwarte Le Mans-strepen op de auto te plakken. Hij hield de auto maar vijf jaar in bezit. In 1983 kreeg de wagen z'n eerste volledige restauratie en werd de GT40 als origineel hersteld, om daarna wederom langs tentoonstellingen en verschillende evenementen te gaan. Veel werd er niet mee gereden. Dat lijkt na de veiling in Monterey ook niet te gebeuren, want verwacht wordt dat de auto tussen de 7 en 9 miljoen dollar opbrengt. En dat betekent dat je 'm op dinsdagavond niet even mee naar de Walmart neemt...

Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype
Ford GT40 Roadster Prototype

Wil je trouwens liever een dichte Ford GT40 voor een schappelijke prijs, dan komt er wellicht een oplossing voor je. Autobouwer Superformance kreeg onlangs 'full access' tot de legendarische GT40 die Le Mans won in de beroemde Gulf-kleuren. Op basis van die data maken ze nu replica's die 'niet te onderscheiden zijn van het origineel', die beschikbaar zijn voor €201.002. Een schijntje van het origineel, al worden er maar 50 gemaakt. Dus heel bereikbaar is 'ie niet.