McLaren en Ron Dennis na 37 jaar uit elkaar
Ron Dennis houdt het na 37 jaar voor gezien bij McLaren. Hij heeft zijn aandeel van 25 procent in de McLaren Technology Group en 11 procent in McLaren Automotive verkocht voor naar verluidt 275 miljoen pond (ruim 313 miljoen euro).
Dennis was sinds 1980 betrokken bij het Formule 1-team van McLaren, leidde het team dat de legendarische McLaren F1 ontwikkelde en stond aan de wieg van het huidige McLaren Automotive. Hij raakte in 2014 om onbekende redenen in conflict met de mede-eigenaren van McLaren. Dennis probeerde ze vervolgens uit te kopen, maar kreeg niet het benodigde kapitaal bij elkaar. Eind 2016 werd hij bij McLaren op een zijspoor gezet. En nu heeft Dennis helemaal niets meer van doen met het bedrijf dat hij groot maakte.
“Dennis raakte in 2014 in conflict met de mede-eigenaren van McLaren”
Het aandeel van Dennis is klaarblijkelijk verdeeld over de twee grootste aandeelhouders in McLaren: TAG Group en de Bahrain Mumtalakat Holding Company. Sjeik Mohammed Bin Essa Al Khalifa, directielid van de Bahrain Mumtalakat Holding Company, wordt de algemeen directeur van de nieuw opgerichte McLaren Group. Daaronder vallen de McLaren Technology Group (directeur: Zak Brown) en McLaren Automotive (directeur: Mike Flewitt).
LEES OOK: MCLAREN HEEFT EEN TOPJAAR ACHTER DE RUG
Ron Dennis werd afgelopen maand zeventig. Hij werkte in totaal 51 jaar in de Formule 1, waarvan 37 jaar bij McLaren. In 1980 ging het niet goed bij het Formule 1-team van McLaren. Dennis werd aangesteld als directeur en leidde het team al snel naar succes. In de jaren dat Dennis actief was bij McLaren haalde het team 158 raceoverwinningen en 17 wereldkampioenschappen. Dennis was ook teamleider toen de McLaren F1 in 1995 de overwinning op Le Mans pakte.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)