Veel eerder dan verwacht: dit wordt de eerste elektrische Rolls-Royce
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F4-1.jpg)
Een bijzondere aankondiging van Rolls-Royce vandaag: het merk geeft concrete informatie vrij over haar eerste volledig elektrische model. Die komt veel eerder dan verwacht.
Een volledig elektrische aandrijving in een Rolls-Royce, het zou volgens directeur Torsten Müller-Otvös pas realiteit worden als de techniek volledig was uitontwikkeld. “Onze klanten willen absolute luxe. Kopers van een Rolls-Royce willen geen proefkonijnen zijn voor nieuwe technologie”, zo luidde zijn statement een paar jaar geleden.
Soepel en krachtig
Vandaar dat het erop leek dat Rolls-Royce nog wel even zou wachten met een volledig elektrisch model. Dat-ie er zou komen was al enige tijd volkomen duidelijk, evenals het feit dat een elektrische aandrijflijn goed bij het karakter van de auto’s pakt. Een elektrische aandrijflijn maakt een auto namelijk stil, soepel en ontzettend krachtig. Maar er zouden volgens het merk ook nog teveel nadelen aan de wereld van elektrisch rijden kleven, waar het de klant niet mee op zou willen zadelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F3.jpg)
Tot nu, want vandaag maakt de fabrikant een belangrijke aankondiging. Een historische, zo schrijft het zelf, want het geeft details vrij over de allereerste volledig elektrische Rolls-Royce. “Vandaag mag ik met trots aankondigen dat Rolls-Royce is begonnen met het testen in de praktijk van een nieuw, bijzonder product dat de wereldwijde elektrisch auto-revolutie naar een hoger plan tilt met het eerste en meest verfijnde superluxe product in deze klasse”, aldus Müller-Otvös.
Rolls-Royce Spectre
Concreet komt het erop neer dat Rolls-Royce is begonnen met het testen van de Spectre. Dat is de naam die het model meekrijgt. “Dat is een naam die gegeven wordt aan dingen die synoniem zijn voor grote kracht en verschijning, creaties van een andere orde die hun aanwezigheid kenbaar maken met slechts een vluchtige verschijning.” Een spectre ‘dwingt de wereld even stil te staan’, aldus de autobouwer. En dus past-ie perfect bij een unieke creatie als de elektrische Rolls-Royce.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F2.jpg)
Net als bij de huidige auto’s van Rolls-Royce dient de modulaire, aluminium spaceframe van de fabrikant als basis voor het elektromodel. Dat kan, omdat er tijdens de ontwikkeling van die modulaire basis al rekening is gehouden met een geheel andere aandrijflijn, zo stelt Rolls-Royce vandaag. “Los van welke vorm van het delen van een platform tussen automerken dan ook, waren wij in staat om onze plannen voor een elektrische aandrijflijn al vroeg in het platformontwerp te integreren en daarmee te garanderen dat deze bijzondere nieuwe auto voldoet aan de hoge verwachtingen van onze klanten”, zegt Müller-Otvös. Voor nu lijkt de Spectre een coupé te worden in de geest van de Wraith.
Einde V12-motor
Over onderhuidse techniek laat Rolls-Royce in dit stadium nog helemaal niets los. Wel kondigt het aan dat de Spectre in het vierde kwartaal van 2023 wordt uitgeleverd aan de klant. Vanaf dat moment gaat het ook langzaam afscheid nemen van de imposante V12-motoren. De autobouwer laat vandaag namelijk ook weten dat het vanaf 2030 enkel nog volledig elektrische voertuigen bouwt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F1.jpg)
Rolls-Royce start in ieder geval met een zeer uitgebreid testprogramma voor de Spectre. Het geeft aan meer dan 2,5 miljoen kilometers te gaan rijden met de modellen, naar eigen zeggen een simulatie van zo’n 400 gebruiksjaren van een Rolls-Royce. De fabrikant geeft daarbij aan dat we de testauto’s ‘overal ter wereld op de weg gaan zien’. “Kijk maar goed, want ze zullen gewoon volledig zichtbaar zijn. Zo rijden we Rolls-Royce letterlijk de toekomst in.”
Niet de eerste
Overigens is deze Spectre niet de eerste elektrische Rolls-Royce uit de geschiedenis. Tien jaar geleden onthulde het namelijk de 102EX, een volledig elektrisch aangedreven Phantom. Dat prototype had destijds een vermogen van 290 kW, terwijl de 71 kWh-accu goed was voor – jawel – een bereik van zo’n 200 kilometer. In 2016 toonden de Britten de zeer futuristisch gelijnde 103EX.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen