‘Start de Rolls-Royce Phantom en je hoort niets’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F02%2Frolls-royce_phantom_uk-spec_20.jpg)
Een kathedraal tussen de rijtjeshuizen, dat is een Rolls-Royce Phantom in het Nederlandse verkeer. Het Parthenon op wielen is de politieke incorrectheid zelf, maar in zijn binnenste merk je daar niets van. Daar voel je je thuis.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F02%2Frolls-royce_phantom_38.jpg)
“Het interieur van de Phantom is prachtig, zonder overdadig te zijn”, schreef voormalig Autovisie-hoofdredacteur Ton Roks. “Overal hetzelfde sfeertje van handgebouwde kwaliteit, de ambiance van Mont Blanc-vulpennen. Simpelheid was een hoog streven bij het ontwerp van het instrumentarium, zodat je alles intuïtief goed bedient. Warmer of kouder? Geluid harder of zachter? Het gaat allemaal met heel simpele knoppen.”
Een Rolls-Royce moet zijn inzittenden immers met zo weinig mogelijk vermoeien. Daarom is het iDrive-systeem (het werk van de duivel in de ogen van traditionele Rolls-rijders) verborgen achter een klepje in de middenarmsteun, is er een ‘Power Reserve’-meter aan boord in plaats van een toerenteller en kent de automaat maar vier standen: Drive, Reverse, Neutral en Park. De transmissie van de Phantom valt je dus niet lastig met D, R, N, P, S, 6, 5, 4, 3, 2 en 1.
“Al na enkele meters word je omwikkeld door een enorm welbehagen”
Op eenzelfde manier is de 6,75 liter V12 zo discreet als een Engelse butler. “Start de motor en je hoort niets”, constateerde Roks. “Bij krachtige acceleratie dringt een gedecideerde roffel tot het interieur door, precies genoeg om je te doen glimmen van genoegen. Wie van auto’s houdt – en dat doe je als je een half miljoen eraan uitgeeft – wil in enigerlei mate horen wat voor machinerie hij aan boord heeft.”
Zet de twaalfcilinder in gang en de Rolls-Royce vertrekt zo geleidelijk dat je de overgang tussen stilstaan en rijden nauwelijks opmerkt. “Al na enkele honderden meters word je omwikkeld door een enorm welbehagen, alsof je in een warm bad glijdt na een dag sporten. […] De Phantom voelt hoe dan ook alsof je na vijftien jaar zwoegen in Lamborghini’s en Ferrari’s eindelijk op je bestemming bent. Thuis. Door simpelweg de juiste deur te open en dicht te trekken (die van een Rolls-Royce).”
Klik hier om het originele artikel te bekijken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F02%2FRR-AV-7-2003.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen