Rolls-Royce onthult eindelijk de tweede generatie Ghost
Meer dan 11 jaar geleden introduceerde Rolls-Royce het ‘goedkopere’ alternatief op de Phantom. Rolls-Royce heeft al eerder enkele details over de volgende generatie Ghost prijsgegeven, maar in de livestream was het daadwerkelijke design dan eindelijk te zien.
De eerste Rolls-Royce die de naam Ghost mocht dragen was de Rolls-Royce Silver Ghost uit 1906. Het model heette oorspronkelijk 40/50 HP, maar omdat het model zijdezacht liep werd het vernoemd naar een geest.
De eerste echte Ghost
Toen de Ghost in 2009 op het Autosalon van Genève gepresenteerd werd heette het model nog de 200EX-concept. Een maand na de Autosalon kreeg het model de naam ‘Ghost’. In 2010 kwam de EWB (Extended Wheelbase) versie op de markt. Deze Ghost was 11,7 cm langer en bood haar gebruiker dubbel zoveel beenruimte dan zijn kleinere broertje.
Eerdere facelifts
In 2013 kwam Rolls-Royce met de eerste update van haar chique Ghost. Er veranderde niet veel. Het geluidssysteem werd aangepakt en er werd wat leer toegevoegd aan het interieur, maar echte veranderingen bleven uit.
In 2014 vond het merk dat 570 pk te weinig was en kwam het met een bijna 600 pk sterke ‘V-Specification’ van de legendarische Ghost.
In 2016 kreeg de Ghost 40 Nm aan koppel meer en kwam er een ‘Black Badge‘ versie van het model die meer dan 600 pk leverde.
Minimalisme
Minimalisme, dat benadrukt Müller-Ötvös ceo van Rolls-Royce in de livestream. Dit is ook goed terug te zien in het design, dat erg veel op die van zijn voorganger lijkt. De grille is iets kleiner geworden, de neus is iets vlakker en de Rolls kijkt door laserkoplampen de wereld tegemoet. Het uiterlijk van de Ghost is geüpdate maar niet echt veranderd.
De nieuwe Rolls-Royce Ghost is 5,5 meter lang, 2,1 meter breed en 1,5 meter hoog. De auto heeft een wielbasis van bijna 3,3 meter. Het leeggewicht komt uit op 2.490 kg.
Interieur
Binnenin vinden we meer dan 100 kilo aan geluidsabsorberend materiaal waardoor je in alle rust over de weg kan zweven. Aan de passagierskant vinden we 152 LEDs met de letters ‘Ghost’ op het dashboard. De hemel van de Ghost is donker bekleed met meer dan 850 lichtgevende sterren in de hemel. Ondanks alle LEDs heeft de Ghost een opvallend rustig en minimalistisch interieur.
Aandrijflijn
Welke motor er in de nieuwe Ghost zou liggen is al een halve maand geleden bekend gemaakt in een teaser. Aan boord van de nieuwe Rolls-Royce Ghost vinden we een 6.75 liter v12 met 563 pk en 850 Nm aan koppel. Dit is evenveel vermogen als zijn voorganger, alleen 70 Nm aan koppel meer.
Met al dit vermogen trekt de Ghost van 0 naar 100 km/u in 4.8 seconden. Het versnellen stopt bij 250 km/u waarop de twaalfcilinder begrensd is. Rolls-Royce heeft het blok in de nieuwe Ghost achter de vooras geplaatst, hierdoor is de gewichtsverdeling 50/50. Om toch genoeg ruimte in het interieur te houden is de Rolls-Royce 89 mm groter geworden. Door de meesturende achterwielen is de draaicirkel, ondanks de groei, kleiner geworden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt