Het einde van de huidige Rolls-Royce Phantom is in zicht. Wat is een beter moment om op de dag dat Charles Rolls en Henry Royce 110 jaar geleden het fameuze Rolls-Royce oprichtten met designbaas Giles Taylor te kijken naar de toekomstige Phantom.

Giles Taylor, designbaas Rolls-RoyceGiles Taylor, designbaas Rolls-Royce


Giles Taylor, designbaas Rolls-Royce

Nieuw tijdperk

Iets meer dan dertien jaar geleden, op 2 januari 2003, presenteerde Rolls-Royce zijn eerste volledig nieuwe model onder het bewind van BMW. Het was de vierdes Phantom, een compleet nieuw model, gebouwd onder een geheel nieuwe directie in een fonkelnieuwe fabriek in het Zuid-Engelse Goodwood. Alles aan Rolls-Royce was op dat moment nieuw. Vorige eigenaar Vickers zette in 1998 Rolls-Royce Motor Cars in de etalage. BMW troefde Volkswagen af door de rechten op de merknaam Rolls-Royce weg te kapen. Volkswagen was juist in de veronderstelling dat het voor het astronomische bedrag van 430 miljoen pond zowel Bentley als Rolls-Royce had gekocht. Het waren alleen de stokoude fabriek, de verouderde productielijn en het merk Bentley. BMW kreeg het gebruik van de RR-merknaam in handen, niets meer, niets minder. En zo moesten de Duitsers alles opnieuw opbouwen, de historie van het legendarische merk uitgezonderd.

”Je moet het merk begrijpen en de evolutie van de Phantom sinds de jaren twintig begrijpen. Ik ga de uitdaging aan.”

Vandaag exact 110 jaar geleden werd Rolls-Royce Limited opgericht. Het begin van een van de meest prestigieuze merken ter wereld. Aan de toekomst van de dubbele R en de Flying Lady wordt nu gewerkt. Aan Giles Taylor, designbaas van Rolls-Royce, de zware taak de traditie van luxe, tijdloze limousines voort te zetten. Voelt hij nu de druk om een nieuwe generatie Rolls-Royce-modellen te ontwerpen? “Het is een leuke uitdaging om te hebben. Dat geldt voor elke designbaas die werkt voor een gewaardeerd prestigemerk. Het is zelfs een eer. Maar, het is niet moeilijk. Het is geen stilistische opdracht. Het is meer een fundamentele opdracht. Je moet het merk begrijpen en de evolutie van de Phantom sinds de jaren twintig begrijpen.”

Irrelevant

Taylor kijkt met bewondering naar de creatie van zijn voorgangers. “Ik bewonder de auto. De Phantom had een fantastische ontvangst toen de limousine in 2003 werd gepresenteerd en als je vandaag de dag kijkt, kunnen we zeer tevreden terugkijken op het resultaat. Nu dertien jaar later is de Phantom nog altijd tijdloos van design en straalt hij klasse en elegantie uit. Een Phantom zal nooit uit de gratie raken of irrelevant zijn. Het doel is om de tijdloze design voort te zetten. In vergelijking met de Ghost, de Wraith en de Dawn is het een grotere uitdaging, dat zeker.”

Rolls-Royce Phantom dbRolls-Royce Phantom db


Rolls-Royce Phantom

Creativiteit

Leeft bij u het gevoel dat u aan een icoon werkt? Of dat de nieuwe Phantom per definitie een icoon moet worden? “Nee, we gaan er niet speciaal voor zitten. Het gebeurt op een natuurlijke wijze. We hebben een relatief jong team met veel creativiteit die altijd ideeën aandragen. Als dan vanuit het management de opdracht komt om met een nieuwe generatie te komen, ligt de basis er feitelijk al. Tijdens de kick-off nemen we al die creatieve gedachten mee en starten de discussies.”

Rolls-Royce -spirit-oRolls-Royce -spirit-o


Elegant

Aan welke waardes moet de nieuwe Rolls-Royce Phantom voldoen? “Hij moet elegant, glamoureus, sophisticated, verfijnd en tijdloos zijn. Dat geldt overigens alleen voor ons topmodel. Niet voor de Wraith of Dawn. Of het Hollywood-sterren, entrepreneurs, voetballers of Arabisch sjeiks zijn, al die personen houden van de Phantom op hun eigen manier. Als ik aan al die eisen kan voldoen, dan heb ik mijn werk goed gedaan.”

Chanel

Houdt u met een designontwerp rekening met de levenscyclus van het model? Een Phantom heeft een langere ‘houdbaarheidsdatum’ dan de Ghost of de Wraith. “Nee, absoluut niet. Tijdloos is echt belangrijk. Vergelijk het met bekende luxemerken als Chanel, Louis Vuitton of Dior. Dat zijn masterpieces op het gebied van design, het zijn modern classics met een fijne afwerking. Of het nu uit de jaren vijftig, zeventig of negentig komt, het oogt vandaag de dag nog steeds modern en je herkent direct van welke fabrikant het afkomstig is. Rolls-Royce reageert niet op trends. Een model als een Mercedes-Benz S-Klasse moet telkens concurreren met een BMW 7 Serie en Audi A8. Van die types wordt geacht dat ze elke keer weer revolutionair zijn. Op technologisch gebied moeten ook wij het nieuwste van het nieuwste te bieden hebben en reageren op ontwikkelingen op het gebied van elektronica en connectiviteit als Google Glass. Op dat vlak zullen we door de consument nooit als old fashion worden weggezet."