Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 31 mei 2021

Rimac klaar om langverwachte productiemodel C_Two te presenteren

Het Kroatische Rimac lijkt dan toch eindelijk klaar te zijn om de C_Two te presenteren aan het publiek. De opvolger van de Concept_One kreeg in 2019 een prototype-versie, maar 1 juni zal Rimac het doek van het langverwachte productiemodel trekken.

Nadat Rimac met de Concept_One op het elektrische strijdtoneel verscheen, was de automotive-wereld verkocht. De Kroaten lieten zien dat er meer er mogelijk is met batterijen en elektromotoren dan een Prius of een Leaf. Andere autofabrikanten grepen gelijk hun kans en investeerden in het bedrijf, waaronder Hyundai en Porsche. De technologie van Rimac is dan ook in veel meer auto’s dan hun eigen modellen terug te vinden.

Bizarre prestaties C_Two

Toen Rimac in 2019 de C_Two aankondigde, stonden we allemaal vol smacht te wachten op de opvolger van de toch al krankzinnige elektrische hypercar. Het Kroatische bedrijf gaf bij de onthulling van het prototypemodel al wat details weg, en die waren niet misselijk. Zo produceert de elektrische auto 1,914 pk en 2,300 Nm waarmee het geheel binnen 1,85 seconden op de 96 km/h (60 mp/h) zit.

Rimac: geruchten overname door Porsche kloppen niet

De topsnelheid is volgens Rimac pas bereikt als de naald de 412 km/h aanwijst. Het 120 kWh accupakket moet ervoor zorgen dat er ook flink wat kilometers afgelegd kunnen worden zonder aan de lader te moeten, maar de vier motoren (achter elk wiel één) zijn toch wel wat dorstig. Daarom blijft de actieradius volgens de WLTP-standaard steken op 550 kilometer.

Vertraagd

Oorspronkelijk zouden we al een eerste blik moeten hebben gehad van het productiemodel. De onthulling stond namelijk voor eind 2020 gepland, maar net als veel andere evenementen en gebeurtenissen gooide het coronavirus roet in het eten. Nu heeft Rimac een teaser geplaatst op YouTube, waarin zij het productiemodel van de C_Two aankondigt.

Althans, het nieuwe model van Rimac dan, want de Kroaten verklappen dat het productiemodel een nieuwe naam zal dragen. Daarnaast kunnen de specificaties zoals hierboven genoemd misschien wel afwijken van het prototypemodel. Verwacht echter nog steeds indrukwekkende prestaties van deze elektrische HyperGT.

Het productiemodel van de opvolger van de Concept_One zal 1 juni, morgen dus, om 13:00 uur Nederlandse tijd worden gepresenteerd. In totaal zullen er 150 exemplaren in productie gaan die stuk voor stuk minimaal 2,2 miljoen euro moeten opbrengen.

Van werkplaats naar reusachtige campus

Rimac begon als een eenmanszaak, met oprichter Mate Rimac en zijn werkplaats. In de bijna tien jaar die sindsdien verstreken zijn, is Rimac uitgegroeid tot een grote naam binnen de elektrische automotive-wereld. Het bedrijf van de Kroaat heeft zich in de laatste jaren op indrukwekkende wijze ontwikkeld en werkt inmiddels samen met Hyundai-Kia, Automobili Pininfarina én Porsche. Hoog tijd dus om zijn werkplaats een upgrade te geven. En dat is een reusachtige upgrade.

Het bedrijf kondigde eerder dit jaar de plannen voor een enorme faciliteit in Zagreb aan. Dat wordt er niet zomaar een, maar een heuse campus. Het wordt Rimacs internationale thuisbasis voor de lange termijn. Het nieuwe complex van Rimac zal een oppervlakte hebben van 200.000 vierkante meter, waarvan 100.000 vierkante meters worden opgeëist door de ontwikkeling- en productiefaciliteiten van het bedrijf. Maar naast de fabriek voor elektrische auto’s zal het complex ook een ‘stedelijk moeras’ en weilanden bevatten. Het complex is zo opgezet dat het ook uitgebreid kan worden, wanneer dat in de toekomst mogelijk is. Uiteraard bevat het complex een testbaan waar Rimac auto’s zal testen.