Dure looks, toch betaalbaar: rijden met de Hyundai Tucson (2020)
De allereerste vond samen met de Kia Sportage het segment van de betaalbare C-segment SUV’s in 2014 uit en werd een enorm succes. Gaat deze splinternieuwe vierde generatie Hyundai Tucson dat ook lukken?
Zestien jaar geleden had de Tucson het rijk nog bijna alleen en was gewoon al goed genoeg. Nu in 2020 is het SUV-segment enorm, en zal hij zich opnieuw moeten bewijzen en vooral onderscheiden. Dat doet hij ten eerste met zijn design. Net als de nog verse veel kleinere i20 draagt hij Hyundai’s laatste ontwerptaal.
Glossy looks
Dat is een veel drukker ontwerp, met heel veel scherpe lijnen. Bovendien krijgt hij een bijzondere neus met originele blokjes koplampen. En ook de achterkant is niet saai met Mustang Mach-e achtige achterlichten. Al met al straalt het hele ontwerp door de glossy looks vooral uit dat hier een duurdere, bijna premium SUV staat.
Strak interieur
Ook als je instapt, weet de Tucson dat hoge niveau vast te houden. Je ziet een zeer strak ontworpen en gebouwde cockpit. Met prachtige aluminium sierstrips die zijn ingelegd met glossy zwart. Die omringen je echt en lopen van het dashboard in de portieren over. Ook de indeling, graphics en menustructuur van deze Tiguan-concurrent zijn modern, strak en duidelijk. De stoelen zijn wat vlak en zouden meer ondersteuning mogen bieden.
Eenvoudige motorenaanbod
Eén motor vormt de basis voor drie aandrijflijnen. Die 1,6-liter viercilinder heeft een turbo en directe inspuiting en heeft in de basisuitvoering 48V milde hybride-techniek en is dan 150 pk sterk. Er is ook een volledig hybride die wij reden in de duurste premium-uitvoering. Die hybride heeft een systeemvermogen van 230 pk. De dikste Tucson is een PHEV, oftewel een stekkerhybride, met een verzameld vermogen van 265 pk. De prijzen starten bij net geen 35 mille. De hybride is zo’n 3000 euro duurder, en de PHEV is er vanaf zo’n 44 mille. Die PHEV is er ook met vierwielaandrijving, de overige aandrijflijnen hebben alleen voorwielaandrijving.
Test
Wil je meer weten van de nieuwe Hyundai Tucson en ontdekken wat de rijervaring is? Kijk dan de video of abonneer je op Autovisie magazine.
Lees ook:
Ook interessant
-
Vijf exemplaren van de McLaren P1 Spider
-
Mercedes-Benz EQXX verbreekt z’n eigen record
-
Nog een Europese Ford-fabriek dicht
-
Toyota bZ4X is nog niet op de weg, maar nu al teruggeroepen
-
Goed nieuws voor kopers BMW M2
-
Deze Bugatti is wél betaalbaar
-
Deze occasion wil je: vijfcilinder Lancia Lybra, echte schoonheid zit van binnen
-
Met dit 2000 pk elektrische Ford-busje zijn pakketbezorgers écht snel
-
Kijk hier: de livestream van Goodwood Festival of Speed 2022
-
Elon Musk zegt dat Tesla Cybertuck volgend jaar dan echt komt
-
Absurd snelle Polestar 5 gaat strijd met Porsche Taycan aan
-
Pagani Huayra Codalunga is extra omzet van 35 miljoen