Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Nieuws 18 okt 2021
Leestijd: 3 minuten

Review nieuwe Honda HR-V e:HEV: hit van Honda?

Ons aller Max is momenteel happy with Honda maar worden wij dat ook van deze nieuwe HR-V? Die crossover gaat de competitie aan in het felbevochte b-segment SUV’s. Wij testten in Duitsland of je naar de showroom moet racen of beter nog even kunt wachten.

Groter accupakket, meer power

Net als in de Formule 1 is de HR-V er ook alleen met hybride-power. Heel berekenend levert Honda hier in Europa maar één aandrijflijn en dat is de e:HEV-unit die we al van de Honda Jazz kennen. Alleen werd deze voor gebruik in de grotere HR-V aangepast en verbeterd. Het verzamelde vermogen van de aandrijflijn, die bestaat uit een 1,5-liter viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren, steeg van 109 naar 131 pk.

Nu alleen als hybride

Het lithium-ion-accupakket werd met 25 procent meer accucellen uitgebreid en heeft dus een hogere capaciteit. De HR-V van de derde generatie krijgt mogelijk in de toekomst nog gezelschap van een PHEV-versie, maar zeker van een volledig elektrische. Wanneer die PHEV-variant op de markt verschijnt is niet bekend, voorlopig wil Honda niet eens bevestigen dat deze naar Europa komt. De EV komt zeker, maar wanneer die stille versie in de showrooms komt te staan, is ook nog top secret. Dat elke Honda vanaf nu deels geëlektrificeerd zal zijn en dat Honda naar een volledig wereldwijde elektrische line-up streeft per 2040 is niet echt nieuws, en lijkt een haalbare claim.

Nieuwe bestseller?

Honda is qua auto’s hier in Nederland niet een merk van de grote aantallen, dat mag duidelijk zijn. Maar het merk dat sterk is in hoogwaardige techniek en bouwkwaliteit hoopt met deze HR-V wel een bestseller in handen te hebben. Niet gek, want deze HR-V gaat meedoen in het razend populaire B-segment SUV’s en crossovers. Een klasse waar veel merken vertegenwoordigd zijn en waar je keihard moet knokken voor een goede klassering in de verkoopstatistieken. Want daar staan betaalbare en goede auto’s als de Renault Captur op de voorste startrijen, maar vind je ook goed vergelijkbare auto’s als de hybride Toyota C-HR.

Volwassen maten

De HR-V zit qua afmetingen tussen die twee in en heeft dus volwassen maten. Met een lengte van 4,34 meter is hij zo’n 12 centimeter langer dan de Captur, de Toyota is weer 5 centimeter langer. Het silhouet van de HR-V wijzigde aanzienlijk. Hij werd zo’n twee centimeter lager terwijl hij toch een centimeter meer bodemspeling kreeg ten opzichte van zijn voorganger. Andere opvallende designkenmerken zijn de sterk aflopende daklijn achter, die er min of meer een coupé-verschijning van maakt. De grille die helemaal in de carrosseriekleur gespoten is, staat juist stoer rechtop.

Tractor, automerken, snelweg

Minder bagageruimte, meer binnenruimte

Aan boord vinden we zoals we van Honda gewend zijn veel functionaliteit. Net als de Jazz blijkt deze HR-V bovengemiddeld ruim is in zijn klasse. Achterin zit je royaal met veel beenruimte en zijn de magic seats standaard. Zonder moeilijke hendels of knoppen klap je de zittingen van de achterbank omhoog waardoor je extra hoge voorwerpen op de vlakke wagenvloer kunt zetten. Ook zit het interieur vol handige vakjes, bruikbare bekerhouders, connectiviteit en comfort. De zitplaatsen zijn voldoende groot en niet te hard of te zacht. Hoe de aandrijflijn presteert en wat zijn rijeigenschappen zijn, zie je in deze video. Meer details kun je lezen in Autovisie Magazine.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.