Rijtest met de Lotus Eletre: “Ik ben diep onder de indruk”
Het merk Lotus heeft sinds de overname door de Chinese Geely Group een flinke metamorfose ondergaan. De Lotus Eletre is de eerste Lotus ‘nieuwe stijl’, en daarmee zou de elektrische SUV best wel eens een succes kunnen worden.
Kort gezegd is het automerk Lotus momenteel min of meer in tweeën gesplitst. In de oude thuisbasis Hethel blijft men voor zolang het mogelijk is lichtgewicht sportwagens – al dan niet met verbrandingsmotor – ontwikkelen en bouwen, terwijl op nieuwe locaties in Duitsland en in China wordt gewerkt aan elektrische volumemodellen waarmee het de concurrentie aan gaat met gevestigde namen als Porsche, Audi en BMW. Het eerst uitvloeisel daarvan is de Eletre: een 5,1 meter lange en twee meter brede SUV met elektrische aandrijving, die in Nederland voor net iets minder dan 100.000 euro in de markt wordt gezet (al kan het veel duurder).
Ruim 900 pk in de Lotus Eletre R
Daarvoor krijg je onder andere een 112 kWh-accupakket waarbij een WLTP-actieradius van 600 kilometer hoort, en dat mede vanwege de 800 Volt spanning met vermogens tot 350 kW opgeladen kan worden. De aandrijving van de Eletre wordt verzorgd door een enkele elektromotor op elke as, die samen 603 pk en 710 Nm produceren in de Eletre en Eletre S.
De Eletre R heeft op de achteras een krachtigere motor voor een gecombineerd vermogen van 905 pk en 985 Nm waarmee een 0 tot 100-sprint in minder dan drie seconden mogelijk is. Om de meer dan 2,5 ton aan accu, elektromotor en premium luxe op een Lotus-waardige manier de hoek om te krijgen, is geïnvesteerd in de ontwikkeling van een onderstel met luchtvering plus adaptieve dempers, met variabele rolstabilisatie en vierwielbesturing als optie.
Beter dan de Duitse premiummerken?
Lotus stond tot op heden niet bepaald bekend om zijn hoogstaande interieurbouw en geavanceerde infotainmentvoorzieningen, maar met de Lotus Eletre zijn gigantische stappen op die gebieden gezet. De kwaliteitsbeleving is in alle opzichten op het niveau van de Duitse premiums en misschien zelfs een stapje erboven. Het 29-inch infotainmentscherm steekt zonder twijfel met kop en schouders boven de rest uit qua functionaliteit, resolutie en rekensnelheid. Dat is nou eenmaal wat kopers van dit soort auto’s in alle uithoeken van de wereld willen. Of de Eletre in werkelijkheid net zoveel indruk maakt als op papier, mochten we onlangs uitvinden in de omgeving van Oslo. Kijk in de video of de gevestigde premium merken zich nou echt zorgen moeten maken, of nog niet.
Eletre S
Lotus
Pluspunten
- Interieurafwerking
- Prijs-kwaliteitverhouding
- Infotainmentvoorzieningen
Minpunten
- Er had elk merk op kunnen staan
- Geen bijzonder vooruitstrevende aandrijftechniek
- Zwaar
Het merk Lotus heeft sinds de overname door de Chinese Geely Group een flinke metamorfose ondergaan. Deze elektrische SUV is de eerste Lotus ‘nieuwe stijl’, en zou best wel eens een succes kunnen worden. Het overtreft de Duitse premiummerken op veel fronten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Nieuwe MG HS PHEV komt precies op het juiste moment
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
De nieuwe Opel Grandland is het vlaggenschip van de Opel-vloot
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?