McLaren kampt met kwaliteitsproblemen en stelt Artura wéér uit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FMcLarenArturaStudio-3.jpg)
Het zit McLaren niet mee. De nieuwe Artura zou al bijna twee jaar geleden op de markt komen, maar door kwaliteitsproblemen werd dat uitgesteld. Het lek is nog steeds niet boven, kennelijk, want McLaren schuift de opvolger van de 570S weer een paar maandjes naar achteren.
McLaren liet de Artura eind 2020 al zien. Het model zou een jaar later in productie gaan, maar dat werd keer op keer uitgesteld. Er waren niet alleen problemen met de levering van onderdelen, maar ook hardnekkige software-issues. Tot overmaat van ramp vloog ook nog een persauto in de fik.
McLaren stelt Artura wederom uit
Afgelopen mei zouden de Artura voor het eerst in groten getale uitgeleverd worden aan klanten, maar daar heeft McLaren nu vier maanden bovenop gedaan, zo blijkt uit een bericht aan gefrustreerde Amerikaanse dealers, die te maken hebben met opzeggende klanten.
Plug-in hybride op nieuw platform
De Artura is de eerste McLaren die op een nieuw platform staat. Hij is een plug-in hybride en wordt aangedreven door een combinatie van een 3,0-liter twinturbo V6 en een elektromotor. Het totaalvermogen is 680 pk.
Op zijn 7,4 kWh-batterij kan de 1395 kilo wegende Artura maximaal 30 kilometer elektrisch rijden. Met het volle vermogen beschikbaar, zit hij in 3,0 seconden op 100 km/h en haalt hij een top van 330 km/h.
Topman legt focus op kwaliteit
Eind vorig jaar wond de kersverse topman van McLaren, Michael Leiters, er geen doekjes om. “Ik hoorde van mijn team dat we in het verleden producten hebben geaccepteerd die niet volwassen waren. En die leverden we dan gewoon uit aan klanten.”
Fan van vanillevla? Dan lust je deze twee Mercedes SLR McLarens ook wel
“De Artura is het eerste model waarbij we dat niet hebben gedaan”, aldus Leiters. “We zagen dat de auto niet volwassen was, dus hebben we de uitlevering ervan gestopt.”
Volgens Leiters heeft McLaren zijn financiële positie op het spel gezet door ondermaatse auto’s aan klanten te geven. “We willen onze dealers en klanten een belangrijke boodschap meegeven: dat we begrijpen dat in de toekomst onze focus op kwaliteit moet liggen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Nee, de nieuwe Ferrari draagt niet de naam Elettrica
-
CBS: plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels
-
Lynk & Co 900-ontwerper: ‘ook ik zie de gelijkenissen met Range Rover’
-
Hyundai gelooft nog steeds in waterstof: dit is de Nexo
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa
-
Nieuwe N7 kan eerste Chinese Nissan in Europa worden
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Zeekr-topman: ‘Europeanen omarmen nu juist Chinese elektrische auto’s’