Renault mogelijk eigen uitstootschandaal
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2F01-nieuwe-Renault-Clio.jpg)
De Franse autoriteiten bekijken of na Volkswagen ook Renault heeft gesjoemeld met de uitstootwaarden van hun auto’s. Vorige week waren er op meerdere plekken invallen waarbij computers in beslag zijn genomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FRenaultEspace-e1436350078808.jpeg)
Dat zegt vakbond CGT. Renault zelf stelt in een eerste reactie tegenover persbureau Reuters dat het onderzoek zich zou richten op de technieken die de fabrikant toepast om uitlaatgassen te filteren. Er zou volgens de fabrikant geen sjoemelapparatuur zijn gevonden. Eerder al onderzocht fraudewaakhond DGCCRF fabrieken en onderdelen bij Renault.
Invallen Renault
De invallen hadden plaats op vier plekken. Waaronder twee ontwikkelingscentra in Lardy en Guyancourt. De techneuten hier houden zich onder andere bezig met de typegoedkeuring van motoren. Uitstoot is een belangrijk, zo niet tegenwoordig het belangrijkste onderdeel van dit proces.
Ze houden volgens Renault verband met een groot onderzoek dat de fraudewaakhond van het ministerie van Economische Zaken direct na het bekend worden van dieselgate startte. Centrale vraag daarvan is dat de dienst wilde weten hoe zeer de uitstoot in de praktijk afwijkt van die zoals fabrikanten hem op papier claimen.
Controleurs
De Fransen testen daarvoor steekproefsgewijs auto’s. In eerste instantie hielden controleurs vooral VW-producten tegen het licht. Maar al bij de start van het onderzoek beloofden de autoriteiten ook auto’s uit eigen land de maat te zullen nemen.
Het is nog niet duidelijk met welke motoren zou zijn gerommeld. Renault heeft als grote autofabrikant een uitgebreide range van zelf ontworpen en gebouwde dieselmotoren. Die gebruiken ze niet alleen voor de eigen producten, maar leveren ze ook aan zustermerk Nissan. En Mercedes monteert de diesels in de A klasse. Mocht er dus net als bij VW zijn gerommeld met software, dan zijn er wellicht gevolgen voor veel meer merken dan Renault alleen.
Invloed overheid
Ook politiek is het fraude-onderzoek explosief. Renault werd weliswaar twintig jaar terug geprivatiseerd, maar de overheid heeft nog steeds een stevig aandeel van bijna twintig procent. Dit werd zelfs vorig jaar verhoogd om ervoor te zorgen dat de overheid voldoende invloed kan houden op de autobouwer.
Aandeel zakt 20%
In zijn val op de beurs van Parijs – het aandeel ging min 20 procent na bekend worden van het nieuws – sleurde Renault de andere grote Franse autoreus PSA mee. De producent van Peugeot, Citroën en DS Automobiles heeft een verklaring uitgegeven waarin staat: de DGCCRF is bij ons niet langs geweest.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuw logo Range Rover lijkt erg op Bentley’s Flying B
-
Jij mag ineens veel zwaardere voertuigen besturen met B-rijbewijs
-
Stop met hybrides! Dit type auto redt volgens onderzoek wel de planeet
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Lynk & Co 08 in Nederland
-
Waarom juist déze Bentley de beste keus voor een bruidsstoet is
-
Charoudin stopt Nürburgring-ritjes in vreemde auto’s na megacrash
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…
-
Pas op met parkeerapps! Want ze kunnen je veel geld kosten
-
Deze McLaren-collectie van 57 miljoen is wat voor koning Willem-Alexander
-
In deze vakantielanden tank je voordelig: plan jouw budget-route
-
In de elektrische Firefly zijn ze één knopje vergeten
-
Dit kost het om airco in te laten bouwen in jouw auto