Na de onthulling van de kakelverse Clio zou je denken dat Renault ook voor de Captur vasthoudt aan het bekende designrecept, maar niets is minder waar. Voor de populaire crossover gooit de Franse autobouwer het over een andere boeg. De Renault Captur is helemaal anders dan zijn voorganger.

Renault Captur 2019


Tsja, de verschillen tussen de vorige generatie Clio en de nieuwste editie zijn aanwezig, maar niet direct zichtbaar. Je moet de twee generaties naast elkaar zetten om de verschillen echt goed te zien. Er was bij Renault geen noodzaak om het designroer rigoureus om te gooien. De Clio verkocht ook in de herfst van zijn carrière nog uitstekend. Vandaar dat de focus tijdens de ontwikkeling van de vijfdeurs hatchback op de interieuraankleding en techniek werd gelegd.

Herpositionering

Aangezien ook de Captur aan het einde van zijn levenscyclus uitstekende verkoopcijfers weet te boeken, zou je verwachten dat de Franse autobouwer ook voor de crossover voor de evolutietheorie voor het design kiest. Niet dus. Om de doodeenvoudige reden dat Renault de Captur herpositioneert. Niet langer zet de fabrikant zijn Captur als een crossover neer, maar kiest het voor het SUV-concept. En door die herpositionering mocht de auto, die tevens de klanten van de Clio Estate moet opvangen, stoerder ogen en werd hij bovendien fors groter. Hij is liefst 11 cm langer en kent bijna 2 cm meer breedte. De daklijn nam met 0,7 cm toe. Om het SUV-karakter te benadrukken beschikt de Captur nu nota bene over roofrails.

Renault Captur 2019


Volumineuzer

De Captur oogt veel volwassener, want niet langer komt de Captur over als een hoge hatchback. Extra profiellijnen in het plaatwerk moeten de SUV volumineuzer maken, wat hem weer stoerder maakt. De wielkasten zijn zo groter en de motorkap oogt boller. Uiteraard krijgt de Captur de Renault-signatuur met C-vormige lichtunits, waarbij de dagrijverlichting in de bumper doorloopt. Voor het ontwerp van de voorzijde moest de ontwerpafdeling rekening houden met het familiegezicht van Renault, maar voor de achterzijde had het designteam meer vrijheid. De C-vorm keert hier terug. De vorm moet de auto breed laten ogen, terwijl het bumperontwerp de SUV wat ruiger op de wielen moet laten staan. En profiel vallen de dik aangezette wielkasten en de chroom strip op de C-stijl op.

Renault Captur 2019


Afwerking

Het dashboard vertoont gelijkenissen met die van de nieuwe Clio. De gekozen materialen voor de algehele afwerking is van een hoger niveau. De Fransen kiezen voor een zachte toplaag en de klant kan kiezen uit achttien verschillende kleuren. Het dashboard telt twee schermen, een als instrumentarium recht voor de bestuurder en een centraal in het dashboard voor het infotainmentsysteem. Een aardig designdetail is de zwevende selectiehendel voor de automatische transmissie. Die steekt uit het dashboard, zodat eronder nog ruimte was voor een bergvak. Bij de types met de handbak heb je die voorzieningen niet, aangezien die transmissie in tegenstelling tot de automaat geen gebruik maakt van shift-by-wire-techniek.

Verschuifbare achterbank

De Captur biedt plaats aan vijf personen. Zij kunnen maximaal 536 liter aan bagage meenemen. Daartoe dient dan wel de achterbank over een afstand van 16 cm naar voren te zijn geschoven en de bodemplaat van de laadvloer in de laagste positie te liggen.

Renault Captur 2019


Plug-in hybride

Bij de marktintroductie eind dit jaar is er keuze uit vier motoren. Aan de basis staat een 100 pk sterke 1,0 liter driecilinder benzine. Daarnaast biedt Renault een 1.3-viercilinder benzine met 130 en 155 pk. Voor de veelrijders staat er een 1.5-diesel met 95 en 115 pk op de planning. Begin 2020 voegt de autobouwer een nieuwe aandrijflijn aan het leveringsprogramma toe. Het is Renaults eerste plug-in hybride-aandrijflijn, bestaande uit een 1,6 liter viercilinder en twee elektromotoren met een systeemvermogen van 150 pk. Door de montage van een 9,8 kWh groot accupakket kan er met de stekkerhybride een afstand van 45 km volledig elektrisch worden gereden.

De nieuwe, tweede generatie Captur gaat eind 2019 in Spanje in productie.

Foto's Jerome Wassenaar

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!