Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 jan 2022

Chiptekort deed Nederlandse automarkt in 2021 veel pijn

Het chiptekort heeft al geruime tijd een enorme invloed op de automarkt en dat is terug te zien in de Nederlandse registratiecijfers. Die bleven in 2021 namelijk flink achter, zo blijkt uit cijfers van Bovag, RDC en Rai Vereniging.

In het afgelopen jaar kregen namelijk slechts 322.831 nieuwe auto’s een Nederlands kenteken. Dat zijn er minder dan een jaar eerder. In het jaar dat de coronacrisis uitbrak, kregen namelijk 355.431 auto’s een gele plaat. Het gaat dit jaar dus om een daling van 9,2 procent. De reden daarvoor is je inmiddels niet ontgaan. Door het enorme chiptekort kan ook de auto-industrie veel minder produceren dan gepland.

Nieuwe regels

Dat is vooral voor zakelijke rijders een (financieel) probleem. In het bijzonder zij die een elektrische auto verwachten. Wie in 2021 nog een elektro-auto op kenteken kreeg en die auto zakelijk ging rijden, betaalde namelijk nog een ‘laag’ bijtellingstarief van 12 procent over de eerste 40.000 euro. Die regels zijn per 1 januari 2022 veranderd. Over elektrische auto’s dient nu 16 procent bijtelling te worden betaald. Ook daalt de ‘cap’: die 16 procent geldt voor de eerste 35.000 euro van de prijs. Over elke euro bóven dat bedrag, moet de zakelijke rijder het reguliere tarief van 22 procent betalen. Veel elektrische rijders wachten nog altijd op hun auto, die ze in 2021 al hadden verwacht. De auto die ze hebben besteld, zal als-ie dit jaar geleverd wordt, dus een stuk duurder zijn om te rijden.

Foto: Martijn Bravenber

Weer tussentijdse aanpassing bijtelling

In de voorgaande jaren zagen we door bovenstaande redenen vaak enorme registratiecijfers in de maand december. Op die manier kunnen namelijk nog veel zakelijke klanten profiteren van de gunstigere bijtellingsregels. In 2021 werden er in december 35.708 auto’s geregistreerd. Minder dan in 2020, want toen kregen 42.290 auto’s in de laatste maand van het jaar een geel kenteken. Kijken we naar het aantal elektrische auto’s dat is geregistreerd, dan zien we eveneens een daling ten opzichte van 2020: 64.027 tegenover 72.858 exemplaren. Daarvan werd wel 32,8 procent in de laatste maand van het jaar geregistreerd.

Vertrouwen

Al met al laten Rai Vereniging en Bovag nogmaals weten dat ze het niet eens zijn met de veranderende bijtellingsregels. Door het chiptekort en latere leveringen worden zakelijke rijders nu geconfronteerd met hogere kosten. Vandaar dat de brancheverenigingen ‘zich zorgen maken over deze effecten op het vertrouwen in de nieuwmarkt en de bereidheid om in de toekomst nog elektrisch te rijden’.

Autovisie triotest

Iets meer vertrouwen hebben beide partijen in dit aankomende jaar. Ze zijn nog voorzichtig in hun voorspellingen, maar verwachten dat de automarkt zich na de zomer herstelt. Bovag en Rai verwachten dat er dit jaar zo’n 390.000 nieuwe voertuigen een kenteken krijgen. De twee houden een pas op de plaats door de onzekerheid rondom het chiptekort en nieuwe bijtellingsregels. Anderzijds ziet het wel een nieuwe positieve prikkel. Particulieren maken sinds 1 januari namelijk weer aanspraak op een subsidie voor een elektrische auto. Bovendien groeit het aanbod van elektrische en plug-in hybride-auto’s weer sterk, waardoor de markt voor dergelijke modellen ook iets kan aantrekken.

Compleet ander leven voor nieuwe Kia Niro

Kia bovenaan

Kia kan weer terugkijken op een mooi jaar. De Koreaanse autobouwer had met de Niro ook in 2021 het meest geregistreerde model in handen. Opmerkelijk, aangezien er binnenkort al een volledig nieuw model verschijnt. Normaliter kampt een autobouwer in zo’n geval juist met een dip in registraties en verkopen, omdat veel klanten op de nieuwe variant wachten.

Meest geregistreerde auto’s in 2021:

  1. Kia Niro (10.812/3,4 procent marktaandeel)
  2. Volvo XC40 (8448/2,6 procent)
  3. Volkswagen Polo (8009, 2,5 procent)
  4. Kia Picanto (7929/2,5 procent)
  5. Skoda Enyaq (6621, 2,1 procent)

Meest geregistreerde merken in 2021:

  1. Volkswagen (31.059/9,6 procent marktaandeel)
  2. Kia (30.028/9,3 procent)
  3. Toyota (23.022/7,1 procent)
  4. Peugeot (20.283/6,3 procent)
  5. Skoda (20.215/6,3 procent)

Meest geregistreerde EV’s in 2021:

  1. Skoda Enyaq (6621/10,3 procent marktaandeel)
  2. Kia Niro (5879/9,2 procent)
  3. Volkswagen ID.4 (4142/6,5 procent)
  4. Ford Mustang Mach E (4124/6,5 procent)
  5. BMW iX3 (2733/4,3 procent)

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Chiptekort deed Nederlandse automarkt in 2021 veel pijn
Sluiten