Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 1 dec 2021

Chiptekort heeft duidelijk effect op Nederlandse automarkt

Dat het wereldwijde chiptekort voor problemen zorgt, blijkt al maanden uit de registratiecijfers in Nederland. Ook in november kregen er veel minder nieuwe auto’s een kenteken dan voorheen.

Afgelopen maand kregen namelijk 27.333 nieuwe personenauto’s een nummerplaat. Dat is 17,5 procent minder dan in diezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers die Bovag, RDC en Rai Vereniging vandaag delen. Kijken we naar het complete jaar, dan loopt 2021 nog altijd achter ten opzichte van 2020. Dit jaar zijn er namelijk 8,3 procent minder auto’s geregistreerd dan vorig jaar.

Sprintmaand

De verwachting is dat het totaal aantal registraties dit jaar uitkomt op 327.000. Daarvoor moet de elektrische auto nog wel even de traditionele eindsprint inzetten. Die kans is aanwezig, daar december inmiddels al enkele jaren geldt als sprintmaand. In januari verandert de bijteling namelijk weer op elektrische auto’s en dus probeert men dit jaar nog zoveel mogelijk nieuwe EV’s te registreren, die dan nog voor het huidige bijtellingstarief van 12 procent gereden kunnen worden. Volgend jaar stijgt dat tarief namelijk naar 16 procent.

Weer tussentijdse aanpassing bijtelling

De brancheverenigingen verwachten dat de markt in 2022 weer wat gaat aantrekken. Men hoopt op een totaal van 390.000 nieuwe registraties. De verwachting is namelijk dat het chiptekort nog wel even voortduurt, maar medio 2022 wel voor het grootste deel is opgelost. Dat komt de registraties van nieuwe auto’s ten goede.

Kia

Kijken we naar de meest geregistreerde merken, dan zien we geen verrassingen. Kia gaat weer aan de leiding, met 2766 registraties die samen 10,1 procent marktaandeel opeisen. Volkswagen (2538/9,3 procent), Toyota (2194/6,7 procent), Skoda (1821/6,7 procent) en Hyundai (1798/6,6 procent) maken de top vijf compleet.

Wereldwijde chiptekort lijkt Kia Sportage niet te raken

Kia Niro
Kia verkoopt nog steeds veel Niro’s, maar volgend jaar komt er al een nieuwe variant.

Kia staat niet bovenaan als het om meest geregistreerde modellen gaat. Die strijd wint de elektrische Skoda Enyaq. 998 exemplaren van de MEB-SUV kregen in november een kenteken. Kia staat met de Niro op plek twee, met 992 geregistreerde auto’s. Best opmerkelijk, want er staat al een nieuwe Niro klaar die volgend jaar op de markt verschijnt. In zo’n geval is een huidig model vaak minder populair, maar daar heeft de Niro dus niet echt last van. Daarna volgen de Volkswagen Polo (698) en Peugeot 208 (668). Opvallend is de vijfde meest geregistreerde auto. Dat is de 01 van Lynk & Co. Die hybride-SUV, onderhuids een Volvo XC40, is momenteel voor een aantrekkelijk en flexibel tarief te leasen en dat lijkt de Nederlander dus aan te spreken.

Drie Alpines

Dan is het altijd nog even leuk te kijken welke exclusieve auto’s in november 2021 een kenteken hebben gekregen. Drie Alpines A110 kregen bijvoorbeeld een kenteken, één Bentley Flying Spur kreeg in november een gele plaat. De Ferrari Portofino, Roma en SF90 kregen respectievelijk een, twee en een keer een nieuw kenteken. Er kwam in november één Lamborghini Urus bij, alsmede een Rolls-Royce Cullinan en Ghost.

Dit maakt de nieuwste Rolls-Royce Ghost zo speciaal – Sjoerds Weetjes #208

Rolls-Royce Ghost Eindhoven

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Chiptekort heeft duidelijk effect op Nederlandse automarkt
Sluiten