Hoeveel Porsche Taycans zijn er tot nu toe geproduceerd?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Fimg-niet-fb.jpg)
De Porsche Taycan blijkt een waar succesmodel voor het Stuttgartse merk. De productie van de elektrische auto ging september 2019 van start. Nu, zo’n 3 jaar later, rolt exemplaar 100.000 van de band.
“We zijn erg blij dat we deze mijlpaal in de productiegeschiedenis zo snel hebben bereikt – ondanks de recente uitdagingen van het tekort aan halfgeleiders en de vluchtige Covid-situatie”, zegt Kevin Giek, Vice President Model Line Taycan.
100.000 keer rolde er een Porsche Taycan van de productieband
De Porsche Taycan wordt het meest verkocht in de VS, China en VK/Ierland. In Nederland staan er iets meer dan 1800 Taycans geregistreerd. Het modellenaanbod beslaat drie carrosserievarianten: de Taycan sportsedan, de Taycan Cross Turismo en de Taycan Sport Turismo.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2Fimg_5.jpg)
Welke carrosserievorm je ook kiest, er is altijd keuze uit vijf aandrijflijnen. Er zijn zowel achterwiel aangedreven versies als Taycans met een motor op de voor- en achteras. De Cross Turismo heeft altijd vierwielaandrijving.
Wintersport met de Taycan Cross Turismo
Autovisie ging februari op pad met zo’n Porsche Taycan Cross Turismo. De 400 pk sterke powerstation koop je al voor minder dan 100.000 euro. Maar kan je er ook mee op wintersport?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FPorsche-Taycan-Cross-Turismo-1.jpg)
We konden de basisversie proberen met grote accu en luchtvering. Geen ondersteltrucage met vierwielsturing of actieve stabi’s. Daardoor ontstaat een naturel rijdende stationwagon, die eigenlijk alles heeft wat een Porsche-rijder zich kan wensen. Hij tikt in iets meer dan vijf tellen de 100 km/h aan, reageert in de Sport Plus-rijstand ogenblikkelijk op het stroompedaal en maakt inhalen tot een formaliteit. Hij overtuigt ook met zijn klinisch perfecte besturing en de serene rust in alle bedieningsinstrumenten.
“Door uitstraling, prijs, specificaties en praktische bruikbaarheid het aantrekkelijkste model uit de Taycan-reeks”, zo bleek uit de test. Echter, voor de wintersport moet je iets anders verzinnen, stelt Peter Hilhorst in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Max Verstappen verkoopt occasion: wil jij deze extreme Porsche?
-
Met deze super-SUV neemt Porsche het op tegen de Ferrari Purosangue
-
Vier Internationale Barbiedag met deze roze occasions
-
Deze offroad Porsche Cayenne is verrassend betaalbaar
-
Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen
-
Nederlandse overheid verkoopt Porsche Taycan Turbo S
-
Deze bloedmooie Porsche 911 restomod staat in Nederland te koop
-
Porsche: “Synthetische brandstoffen moeten gesteund worden door de overheid”
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Van afgekeurd tot prestigieus project, Porsche 911 Speedster | Sjoerds Weetjes 332
-
Porsche toont nieuwe versie van legendarische 356