Porsche Taycan boekt volgende opmerkelijke record
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F58.jpeg)
De Porsche Taycan heeft al wat opmerkelijke records op z’n naam staan. Het elektromodel voegde daar deze week iets aan toe.
De Porsche Taycan mag zich namelijk de ‘hoogste elektrische auto’ ter wereld noemen. In de Verenigde Staten is-ie naar een hoogte van 4302 meter gebracht, naar een punt op de legendarische Pikes Peak in Colorado. Er is, voor zover bekend, nog geen enkele elektrische productie-auto die op zo’n hoog punt heeft gereden. Voor Guinness World Records een reden op de Taycan weer in diens boeken op te nemen.
Pikes Peak
Overigens klinkt dat mogelijk als een makkelijke trip. Je laadt de accu vol, rijdt naar de Pikes Peak en hebt een record binnen. Zo makkelijk maakte het team zich er niet van af. Men begon namelijk op het allerlaagste punt in de Verenigde Staten. Dat was diep in de Eagle Mine in Michigan, op 540,8 meter onder het zeeniveau. Daarna reed men gedurende 33 uur en 48 minuten over 2274 kilometer asfalt, om uiteindelijk op die 4,3 kilometer hoge piek in Colorado uit te komen. Daarmee is de Taycan zelf op die trip dus 4,8 kilometer in hoogte gestegen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F2.jpeg)
Interessant is natuurlijk om te weten hoe vaak en waar de Taycan onderweg heeft moeten laden, maar daarover laat Porsche niets los. Het grootste deel van de gereden route was overigens niet bijzonder spannend, daar de Eagle Mine in het noordelijke Michigan ligt, terwijl de eindbestemming zich ruim 2200 kilometer verderop bevond, ten zuiden van Denver. Op die route bevinden zich bovendien genoeg snelladers waar ze met de Taycan hebben kunnen laden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F51.jpeg)
Langste drift
Desondanks kan de Taycan, deze keer als Cross Turismo, er weer een record bij schrijven. Dat deed het sinds z’n introductie eind 2019 al vaker. Zo zette een Turbo S al eens een snelheidsrecord ín een gebouw neer, en wist de achterwielaangedreven Taycan ‘de langste drift voor een elektrische auto’ te voltooien. Een Nederlandse testcoureur van Porsche gleed 42 kilometer ver met de elektro-sedan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F59.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Een T1 met rupsbanden krijgt een nieuw leven
-
“Elektromodellen Mercedes bijna uitverkocht”
-
Moderne en legendarische Subaru Impreza gaat niet elektrisch
-
De kleintjes doen net niet helemaal mee in het grote BMW M-feest
-
Zoveel kost de moderne Microbus in Nederland, de Volkswagen ID. Buzz
-
Deze offroad 911 is de droom van iedere avonturier
-
Maserati MC20 opent zijn dak
-
Regels voor rijscholen flink aangescherpt om wanpraktijken tegen te gaan
-
Nu al drukste avondspits van het jaar vanwege Hemelvaart
-
Straatlegaal circuitmonster Caterham Seven 420 Cup is voor VK en VS
-
Renault-baas hekelt nieuwe emissienorm, maakt auto’s alleen duurder
-
Eerste glimp Mercedes-Maybach SL Concept