Porsche Taycan boekt volgende opmerkelijke record
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F58.jpeg)
De Porsche Taycan heeft al wat opmerkelijke records op z’n naam staan. Het elektromodel voegde daar deze week iets aan toe.
De Porsche Taycan mag zich namelijk de ‘hoogste elektrische auto’ ter wereld noemen. In de Verenigde Staten is-ie naar een hoogte van 4302 meter gebracht, naar een punt op de legendarische Pikes Peak in Colorado. Er is, voor zover bekend, nog geen enkele elektrische productie-auto die op zo’n hoog punt heeft gereden. Voor Guinness World Records een reden op de Taycan weer in diens boeken op te nemen.
Pikes Peak
Overigens klinkt dat mogelijk als een makkelijke trip. Je laadt de accu vol, rijdt naar de Pikes Peak en hebt een record binnen. Zo makkelijk maakte het team zich er niet van af. Men begon namelijk op het allerlaagste punt in de Verenigde Staten. Dat was diep in de Eagle Mine in Michigan, op 540,8 meter onder het zeeniveau. Daarna reed men gedurende 33 uur en 48 minuten over 2274 kilometer asfalt, om uiteindelijk op die 4,3 kilometer hoge piek in Colorado uit te komen. Daarmee is de Taycan zelf op die trip dus 4,8 kilometer in hoogte gestegen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F2.jpeg)
Interessant is natuurlijk om te weten hoe vaak en waar de Taycan onderweg heeft moeten laden, maar daarover laat Porsche niets los. Het grootste deel van de gereden route was overigens niet bijzonder spannend, daar de Eagle Mine in het noordelijke Michigan ligt, terwijl de eindbestemming zich ruim 2200 kilometer verderop bevond, ten zuiden van Denver. Op die route bevinden zich bovendien genoeg snelladers waar ze met de Taycan hebben kunnen laden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F51.jpeg)
Langste drift
Desondanks kan de Taycan, deze keer als Cross Turismo, er weer een record bij schrijven. Dat deed het sinds z’n introductie eind 2019 al vaker. Zo zette een Turbo S al eens een snelheidsrecord ín een gebouw neer, en wist de achterwielaangedreven Taycan ‘de langste drift voor een elektrische auto’ te voltooien. Een Nederlandse testcoureur van Porsche gleed 42 kilometer ver met de elektro-sedan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F59.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom jij mag bepalen hoe de nieuwste Alfa Romeo gaat heten
-
Gaat deze elektrische Porsche het Nürburgring-record verpulveren?
-
Deze Aston Martin ging van stilstand naar 330 km/h in vierenveertig jaar
-
Je raadt nooit welke auto dit is! Tip: Geen Renault Clio
-
Hier krijg je bijna 20.000 dollar korting op een nieuwe Tesla Model 3
-
Dit zijn de 10 duurste en goedkoopste gemeentes om jouw elektrische auto op te laden
-
Uit cijfers blijkt deze tweedehands auto de perfecte occasion te zijn
-
Benzine wordt in 2024 misschien niet nóg duurder
-
Opvallend: tweedehands dieselauto’s plots populairder dan elektrische occasions
-
Wordt deze Volvo EX30 de bestverkochte auto van 2024?
-
Duik in de prijslijst: de BMW XM – lekker fout?
-
Dit rijdende paasei kun je binnenkort in Nederland tegenkomen