Porsche Taycan boekt volgende opmerkelijke record
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F58.jpeg)
De Porsche Taycan heeft al wat opmerkelijke records op z’n naam staan. Het elektromodel voegde daar deze week iets aan toe.
De Porsche Taycan mag zich namelijk de ‘hoogste elektrische auto’ ter wereld noemen. In de Verenigde Staten is-ie naar een hoogte van 4302 meter gebracht, naar een punt op de legendarische Pikes Peak in Colorado. Er is, voor zover bekend, nog geen enkele elektrische productie-auto die op zo’n hoog punt heeft gereden. Voor Guinness World Records een reden op de Taycan weer in diens boeken op te nemen.
Pikes Peak
Overigens klinkt dat mogelijk als een makkelijke trip. Je laadt de accu vol, rijdt naar de Pikes Peak en hebt een record binnen. Zo makkelijk maakte het team zich er niet van af. Men begon namelijk op het allerlaagste punt in de Verenigde Staten. Dat was diep in de Eagle Mine in Michigan, op 540,8 meter onder het zeeniveau. Daarna reed men gedurende 33 uur en 48 minuten over 2274 kilometer asfalt, om uiteindelijk op die 4,3 kilometer hoge piek in Colorado uit te komen. Daarmee is de Taycan zelf op die trip dus 4,8 kilometer in hoogte gestegen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F2.jpeg)
Interessant is natuurlijk om te weten hoe vaak en waar de Taycan onderweg heeft moeten laden, maar daarover laat Porsche niets los. Het grootste deel van de gereden route was overigens niet bijzonder spannend, daar de Eagle Mine in het noordelijke Michigan ligt, terwijl de eindbestemming zich ruim 2200 kilometer verderop bevond, ten zuiden van Denver. Op die route bevinden zich bovendien genoeg snelladers waar ze met de Taycan hebben kunnen laden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F51.jpeg)
Langste drift
Desondanks kan de Taycan, deze keer als Cross Turismo, er weer een record bij schrijven. Dat deed het sinds z’n introductie eind 2019 al vaker. Zo zette een Turbo S al eens een snelheidsrecord ín een gebouw neer, en wist de achterwielaangedreven Taycan ‘de langste drift voor een elektrische auto’ te voltooien. Een Nederlandse testcoureur van Porsche gleed 42 kilometer ver met de elektro-sedan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F59.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius
-
Kinderen van de jaren 80 worden wild van deze Peugeot 208 GTi
-
Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes: zo herken je de truc
-
BYD Atto 2 vs. Citroën ë-C3 Aircross: wat is de beste crossover?
-
Nog steeds brandende Morning Midas: lading anders dan gedacht
-
Onderzoek wijst uit: dit licht kan veel ongelukken voorkomen
-
Vakantie met elektrische auto? In deze landen moet je zoeken naar een laadpaal
-
Chinese sedan verslaat Rimac Nevera op de Nürburgring
-
Gratis 40.000 liter benzine winnen? Bij dit tankstation kan het
-
Met nieuwe EV van BMW rijd je zonder te laden naar Zwitserland