Porsche neemt de trein naar China
China is de belangrijkste markt voor Porsche. In het afgelopen jaar verkocht het merk er 80.108 auto’s, wat 31 procent is van de totaalverkopen. De grote vraag is: hoe krijgt Porsche al die 718’s, 911’s, Macans, Cayennes en Panamera’s daar? Het antwoord is sinds kort: per trein.
Tot voor kort gingen alle voor China bestemde Porsches op de boot. De 18.500 kilometer lange zeereis van Duitsland naar de havens van Guangzhou, Shanghai en Tianjin zorgt er echter voor dat het transport van de fabriek naar de Chinese dealers meer dan vijftig dagen in beslag neemt. Met de trein blijkt dat meer dan de helft sneller te kunnen.
Nieuwe Zijderoute
Porsche maakt daarvoor gebruik van de Nieuwe Zijderoute (ook bekend als het Belt and Road Initiative): een 11.000 kilometer lang traject van Duitsland naar de Chinese stad Chongqing via Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan. De treinreis duurt twintig dagen, daarna worden de auto’s aan regionale dealers geleverd. Niet alle Porsches gaan per spoor overigens. Zo’n 89 procent neemt nog steeds de boot.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard