Porsche gaat naar de beurs en is jolig. Raad eens hoeveel aandelen er worden uitgegeven
Porsche gaat naar de beurs. De Volkswagen Group, waar Porsche onderdeel van uitmaakt, beslist daar in de komende dagen over. Hoeveel de Duitse sportwagenfabrikant waard is? De schattingen lopen uiteen van 45 tot 80 miljard euro. Een beursgang is een serieuze zaak, maar Porsche maakt er naar verluidt iets lolligs van. Raad eens hoeveel aandelen er worden uitgegeven.
Duitse humor: dat worden er 911 miljoen. Get it?! Aanstaande maandag wordt de prospectus uitgestuurd. Daarna kunnen institutionele beleggers en privébeleggers zich inschrijven voor Porsche-aandelen. Porsche SE, de grootste aandeelhouder in de Volkswagen Group (ja, nu wordt het verwarrend), koopt 25 procent van de gewone aandelen, plus één aandeel.
Preferente aandelen versus gewone aandelen
Van de 911 miljoen aandelen zijn 455,5 miljoen preferente aandelen. Dat zijn aandelen waarop een vast percentage dividend zit. Het maakt dus niet uit hoeveel winst Porsche maakt, als houder van preferente aandelen krijg je altijd hetzelfde dividend uitgekeerd. De andere 455,5 miljoen aandelen zijn gewone aandelen, waarbij het dividend dus wisselt naarmate het bedrijf meer of minder winst maakt.
Toen Porsche Volkswagen probeerde over te nemen
Weten jullie het nog, trouwens? Porsche probeerde ooit Volkswagen over te nemen. In 2005 begon de houdstermaatschappij van de Porsche-familie in het geheim Volkswagen-aandelen te kopen. Een paar jaar later moest het bedrijf bekendmaken dat het 30 procent van de VW-aandelen had (dat is wettelijk verplicht).
Iedereen begreep wat het plan was: een overname van Volkswagen. Enige tijd later kwam de houdstermaatschappij zelfs met de mededeling dat het 50 procent van de aandelen had, met een optie op 25 procent meer. Het probleem was alleen dat Porsche zich flink in de schulden had gestoken om al die aankopen te kunnen betalen. En in 2008 begon de wereldwijde financiële crisis.
Financiële crisis deed overnamebod de das om
Banken wilden ineens niet meer geld uitlenen en begonnen zelfs te vragen om het terugbetalen van leningen. Porsche had op papier een enorme winst gemaakt op zijn aandelentransacties, want door de overnameberichten ging de prijs van een aandeel Volkswagen door het dak. Heel even was Volkswagen zelfs het meest waardevolle bedrijf op aarde.
Echter, die winst was virtueel en zat in de aandelen. Verkopen kon Porsche die aandelen niet, want dan zou de overname van Volkswagen in gevaar komen. Het bedrijf zat financieel dus in een buitengewoon moeilijke positie, waar Volkswagen handig gebruik van maakte. In 2009 werd Porsche, dat zijn schulden niet meer kon betalen, gered door Volkswagen, dat de sportwagenbouwer overnam.
Lees ook:
Ook interessant
-
Gefacelifte Porsche 911 Carrera S gaat in 3,3 tellen naar 100 km/h
-
Volkswagen schrapt 35.000 banen! Maar sluit geen fabrieken
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Deze populaire ruimteauto heb je als occasion voor 10.000 euro
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Porsche komt terug op EV-doel: ‘Onze klanten willen brandstofmotor’
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s