De Volkswagen Phaeton kreeg bijna een opvolger
De Volkswagen Phaeton heeft 14 productiejaren gekend van 2002 tot 2016, waarin ruim 80 duizend exemplaren geproduceerd werden. Tot een opvolger kwam het echter nooit. Twintig jaar na dato doet Volkswagen een boekje open over de opvolger die er bijna kwam.
De Phaeton werd oorspronkelijk als concept car geïntroduceerd in 1999, tijdens de Frankfurt Motorshow. Hij kreeg de naam ‘Concept D’. Het doel was om tot de bovenste regionen van de auto-industrie door te breken en te gaan concurreren met auto’s als de S-Klasse, 7-Serie en A8.
Volkswagen legt focus op elektrisch
Zoals gezegd rolde de laatste Phaeton van de band in 2016, nadat de raad van bestuur besloot om de focus te weerleggen op de elektrificatie van het merk. Destijds was de Phaeton D2 al in de maak.
Toch wil Volkswagen de D2 niet uit de geschiedenisboeken wissen. Integendeel zelfs, want ze laten ons precies zien hoe de beoogde opvolger van de luxe sedan eruit had gezien.
Een one-off Phaeton D2
“De auto heeft nog steeds een aantrekkelijk uiterlijk en prachtige proporties. Hij maakt indruk met zijn hoge kwaliteit”, zo legt hoofd Volkswagen Design, Jozef Kaban, uit. Voor de Phaeton moest er een keuze gemaakt worden uit 4 conceptversies.
Het ontwerp van designers Marco Pavone en Tomasz Bachorski, kwam uiteindelijk als winnaar uit de strijd. Naar eigen zeggen mede dankzij “de sportieve en platte contouren en hoge kwaliteit interieur”. Van het model dat op het MLB-platform staat, werd één rijklaar prototype ontwikkeld. Een tweede zou er helaas nooit komen.
Mobiele hotelkamer
Het interieur van de Phaeton D2 is om te smullen. Prachtig hout in combinatie met fraai leer en glanzend zwarte accenten. Wanneer je dit afzet tegen het interieur van zijn voorganger was een update inderdaad niet onlogisch.
In de cabine zitten een aantal technische snufjes verstopt die als eerste in de D2 te vinden waren. Neem bijvoorbeeld het display. “Het feit dat de Phaeton D2 voorliep op zijn tijd is zichtbaar in features zoals het curved display. Die zat als eerste in de Phaeton opvolger, maar kwam uiteindelijk in 2018 op de markt in de Touareg”, aldus Tomasz Bachorski, Hoofd Interieurdesign van de D2.
De Phaeton was een prestigeproject
Het prestigeproject van het bedrijf kostte aardig wat centen. Zelfs zodanig veel dat Volkswagen met iedere auto die gebouwd werd, verlies maakte. Daarnaast bleek de sedan nooit echt aan te slaan. Zo gek is het dan ook niet dat er nooit een opvolger van gemaakt werd. De grote vraag blijft dan toch, was de originele Phaeton het kopen waard? Kijk onderstaande Peters proefrit om daar antwoord op te krijgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd