Porsche Cayenne duikt op in camouflagepak
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FIMAG0216-e1481835998595.jpg)
Het zijn drukke tijden op de ontwikkelingsafdeling van Porsche. De Panamera staat koud bij de dealer of nieuwe versies van de sportsedan worden al aangekondigd. Volgend jaar komt een derde carrosserievariant van de Panamera, terwijl het merk ook een 911 GTS op stapel heeft staan. En zie hier, nog meer nieuws voor 2017: de derde generatie Porsche Cayenne is aanstaande.
De Cayenne is nog niet helemaal klaar. De 911 GTS en Panamera Sports Turismo daarentegen wel. De Cayenne zal dan ook na die twee nieuwkomers worden gepresenteerd. Voor het design is Michael Mauer verantwoordelijk. De ontwerpchef van Porsche heeft voor een evolutie van het design gekozen in plaats van een revolutie, zoals we ook bij de Panamera zagen.
Twee varianten
De derde editie is direct als Porsche Cayenne te herkennen. De SUV volgt de designstijl zoals die is ingezet met de Macan. Dat betekent minder nadrukkelijke lijnen en profielen. Mauer tekende ditmaal twee varianten. Naast de opvolger van het bestaande model brengt Porsche nog een coupé-achtige versie met vijf deuren en een schuin aflopende achterzijde.
Groter en lichter
Autovisie-lezer Thomas Nota spotte de traditionele SUV-variant, die als eerste van de twee Cayennes komt. De testvoertuigen waren nog grotendeels gecamoufleerd, maar het lijnenspel van het model is duidelijk zichtbaar. In vergelijking met zijn voorganger zou de Porsche Cayenne iets langer worden. Die toegenomen maatvoering zou echter geen invloed hebben op het totaalgewicht van de auto. Hij wordt iets lichter door gebruik van koolstofvezelcomponenten.
MLB-architectuur
Porsche bouwt de Cayenne vanaf halverwege 2017 op het platform van de Audi Q7, Bentley Bentayga en de nog voor te stellen Volkswagen Touareg. De bodemsectie is voor de meest sportieve telg van die Volkswagen-familieleden wel heel anders afgesteld. In de architectuur komen voor de Cayenne nieuwe motoren te hangen. De blokken zijn eerder dit jaar in de Panamera gepresenteerd, zoals de V6 hybride aandrijflijn en de geblazen V8 benzinemotor. Ook de V8 dieselmotor uit de Audi SQ7 – en inmiddels de Bentley Bentayga – maakt zijn opwachting.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt
-
Duik in de prijslijst: BYD Han, einde van de Tesla Model 3?
-
Max Verstappen verkoopt occasion: wil jij deze extreme Porsche?
-
Had of heb jij een ‘sjoemeldiesel’, dan heb je recht op een schadevergoeding