Porsche doet het op dit moment enorm goed, maar toch zien de Stuttgarters donkere wolken boven hun toekomst hangen. Ze moeten andere businessmodellen verzinnen, want op alleen de autoverkoop kunnen ze niet overleven.

Porsche Taycan


Elektrische auto's, gedeelde auto's, zelfrijdende pods, niemand weet wat we in de toekomst kunnen verwachten. Maar bij Porsche denken ze een goed beeld te hebben. De bouwer van sportwagens gelooft dat bijna iedereen in de toekomst in grootstedelijke gebieden woont en dat men daar graag gebruik maakt van diensten die het bezit van een auto vervangen. Kortom, mensen gaan in de toekomst alleen maar minder auto's kopen, en dat kan Porsche wel eens de kop kosten.

Somber

Tenminste, dat denkt Lutz Meschke, Financiële- en IT-baas bij Porsche. Hij geeft in een gesprek met Autocar aan dat hij de toekomst bijzonder somber inziet: "Steden willen minder verkeer, daarom moeten we op zoek naar oplossingen die bij ons merk passen. Gedeelde mobiliteit is niet genoeg, het zal ons geen grote winstmarge opleveren. We moeten denken aan investeringen in andere merken, of aan verkeersoplossingen. Het is niet genoeg om alleen naar Porsche auto's te kijken voor de toekomst van mobiliteit. We moeten denken aan investeringen, start-ups, om winstgevend te worden in andere zaken."

Meschke denkt dat het verlies van Porsche vooral schuilt bij hun huidige klanten. De meeste zijn nu nog bereid om drie of vier auto's van het merk aan te schaffen, maar dat worden er volgens hem nog maar één of twee. Voor de rest van het vervoer kiezen ze een binnenstedelijke vervoersdienst. Daarom moet het merk ook in die tak van sport aanwezig zijn.

Abonnement

Porsche heeft al een goed startpunt volgens Meschke: het abonnement dat het merk in bepaalde steden in Amerika aanbiedt. Voor een vast bedrag per maand kunnen abonnees een Porsche ophalen die op dat moment bij hun wensen past. Verhuizen kan met een Panamera, en een stukje toeren kan met een 911. Alles binnen hetzelfde maandbedrag. En hoewel Porsche van plan is om dit binnen twee jaar ook in meerdere steden in Europa en Azië aan te bieden, denkt Meschke dat dit niet voldoende is. "Over vijf jaar verdienen we hier niet genoeg meer aan om de gereduceerde mobiliteit in steden, en de daaraan gekoppelde terugloop in verkoop, te compenseren."