Porsche 911 R minder exclusief dan eerder gepland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_3.jpg)
Uiteindelijk zullen er 991 stuks van de Porsche 911 R van de band rollen, maar de fabrikant plande in eerste instantie een veel kleinere oplage. Het zouden er eerst de helft zijn!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_5.jpg)
Porsche wilde er in eerste instantie slechts 500 bouwen. “Het verkoopvolume werd al vrij snel verhoogd tot 600 eenheden, maar toen ‘de markt’ lucht kreeg van een speciale, gelimiteerde 911 was de belangstelling direct zo groot, dat we hebben gekeken hoeveel we er maximaal kunnen bouwen”, zegt productbaas Andreas Preuninger in gesprek met Autovisie. “Onze productiecapaciteit in Zuffenhausen is beperkt. We bouwen de sportwagens op één productielijn. We kwamen uit op maximum productievolume van 1000 stuks.” Daar heeft Porsche vervolgens een mooi aantal van gemaakt. 991 is de interne ontwikkelingscode van de huidige 911-generatie.
De complete oplage van de 911 R was al voor zijn publieksdebuut vergeven. Echter, de auto’s zijn niet allemaal bij liefhebbers terechtgekomen. Op internet worden de eerste koopcontracten al aangeboden, terwijl er ook dealers zijn die met de auto speculeren. Volgens Preuniger zal het bij de 991 stuks blijven. “We doen zeker geen tweede serie R, omdat het om een gelimiteerde uitgave gaat. Het is een traditie om aan het einde van de levenscyclus van een 911-generatie met een limited edition te komen.” Hij geeft aan dat we technieken uit de sportcoupé wel in andere 911-versies terug zullen zien. “Als de vraag naar een handgeschakelde GT3-versie groot is, dan zullen we daar zeker gehoor aan geven. We hebben nu eenmaal een stuk ontwikkeling voor de R gedaan en de componenten zijn dus beschikbaar.”
LEES OOK: ONDER DE HAMER – ENIGE STRAATLEGALE PORSCHE 911 GT1 EVOLUTION
De R is 50 kg lichter dan een GT3, en dat is al geen zwaargewicht. De gewichtsreductie komt op conto van een magnesium dak, carbon fibre bagageklep, titanium uitlaatsysteem, lichtgewicht achterramen en minder isolatiemateriaal. De handbak is al 20 kg lichter dan de PDK-automaat. En wie dat wil kan voor het volgens Preuninger aanbevelingswaardige lichtgewicht vliegwiel kiezen, wat weer 5 kg scheelt. Radio en airconditioning kunnen desgewenst wordt geschrapt om het gewicht van 1250 kg verder te verlagen. De R beschikt over de wielen van de GT3 en de 500 pk sterke (atmosferische) motor uit de GT3 RS.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_18.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_9.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_13.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_17.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_16.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_10.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_18.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_9.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_13.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_17.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_16.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_10.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fporsche_911_r_1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom juist déze Bentley de beste keus voor een bruidsstoet is
-
Charoudin stopt Nürburgring-ritjes in vreemde auto’s na megacrash
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…
-
Pas op met parkeerapps! Want ze kunnen je veel geld kosten
-
Deze McLaren-collectie van 57 miljoen is wat voor koning Willem-Alexander
-
In deze vakantielanden tank je voordelig: plan jouw budget-route
-
In de elektrische Firefly zijn ze één knopje vergeten
-
Dit kost het om airco in te laten bouwen in jouw auto
-
Deze vederlichte Britse sportauto staat je naar het leven
-
Ceo’s krijgen tientallen miljoenen bij ontslag
-
BMW baalt! M2 CS grijpt naast Ringrecord voor compacte auto’s
-
Zo krankzinnig hard wordt er gereden met een Bugatti voor aflevering