Porsche 911 GT3 RS duikt op Nordschleife onder de 7 minuten
![p18-0414](https://img.autovisie.nl/images/VdxZ-lrddLfNmkqonm06w2nciLk=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp18-0414.jpg)
Op de Nordschleife is de Porsche 911 GT3 RS onder de 7 minuten gedoken. Eerder deze week wist fabriekscoureur Kévin Estre een tijd neer te zetten van precies 6.56,4 minuten. Daarmee is de nieuwe GT3 RS zo’n 24 seconden (!) sneller dan zijn voorganger.
![p18-0416](https://img.autovisie.nl/images/HaZGUx8DT8QnmYrgRvSmk9kmMA0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp18-0416.jpg)
Om de tijd van de GT3 RS in perspectief te plaatsen. In september vorig jaar zette zijn sterkere broer – de GT2 RS – het record op de Ring ongeveer 5 seconden scherper. Hij overklaste de Lamborghini Huracán Performante (6.52,0) en deed een rondje in 6.47,2 minuten. De Porsche 918 Spyder was van 2013 tot 2016 recordhouder met 6.57 minuten. De absoluut snelste tijd is eveneens in handen van Porsche. In 1983 pakte Stefan Bellof de pole in de Nürburgring 1000k-race met een tijd van 6.11,13. Hij reed in een Porsche 956 Group C-racewagen.
Atmosferische zescilinder
De nieuwe 911 GT3 RS heeft een 4,0 liter grote atmosferische zescilinder boxermotor met 520 pk. De naald van zijn snelheidsmeter passeert na 3,2 seconden het 100 km/h-streepje en stopt uiteindelijk bij 312 km/h. Ter vergelijking, de vorige GT3 RS had 500 pk, deed de standaardsprint in 3,3 seconden en haalde een topsnelheid van 310 km/h. De nieuwe GT3 RS stond tijdens zijn 6.56,4 minuten durende run op Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden. Waarmee de vorige generatie tijdens zijn 24 seconden langzamere rit was geschoeid, is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?