De topman van Automobili Pininfarina ziet een samenwerking met Aston Martin wel zitten. Volgens de Duitse CEO van het Italiaanse merk vormt de Britse autobouwer een uitstekende partij om zijn elektro-architectuur mee te delen.

Pininfarina Battista


In de kraamkamers van Automobili Pininfarina -een onderdeel van het Indiase Mahindra Mahindra- wordt momenteel druk gewerkt aan de elektrische architectuur voor zijn toekomstige modellen. De Italianen kiezen voor een flexibel platform in de vorm van een skateboard ofwel een elektromotor op de as met tussen de wielen het accupakket. Automobili Pininfarina zelf gaat vijf modellen op de technische basis bouwen, waarmee het de investering in de specifieke architectuur kan rechtvaardigen.

Geschikte partij

Automobili Pininfarina wil het skateboard niet voor zich zelf houden. Het bedrijf biedt het elektro-platform aan andere autobouwers aan. Volgens Michael Perschke, de CEO van Automobili Pininfarina, zou juist Aston Martin een geschikte partij zijn, zo laat hij aan Autovisie weten. De Engelse fabrikant is net als het Italiaanse merk een luxury brand en is zoekende naar synergieën.

Lagonda

Op de structuur zou Aston Martin meerdere modellen kunnen ontwikkelen. Aston Martin heeft plannen om enkele elektro-modellen uit te brengen. Daartoe opent het binnenkort een fabriek in Wales en herintroduceert de fabrikant het merk Lagonda. Recent vervaardigde Aston Martin een gelimiteerde RapidE met elektrische aandrijving, die in samenwerking met Williams Advanced Technologies is ontwikkeld.

Drie modellen

Aston Martin toont al twee jaar verschillende studiemodellen van zijn elektrische Lagonda’s op de Autosalon van Genève aan. Het is de bedoeling dat de types binnen enkele jaren op de markt komen. De autobouwer kampt echter met beperkte financiële middelen. Met de sportwagens wordt nu de ontwikkeling van de DBX gefinancierd. De opbrengst van die SUV wordt in de elektro-Lagonda’s gestoken. Aston Martin wil drie modellen met elektrische aandrijflijn in het programma opnemen.